Na severnej trase investujú do nočných spojov milióny, na južnej trase nočný vlak škrtli. Rýchlik Poľana, vďaka ktorému ste sa mohli na lôžku dostať až do Prahy z Lučenca alebo zo Zvolena, už na trati neuvidíte. Pre dopravcu sa neoplatí.
Posledné roky bolo zvykom, že východ so západom spájali dve nočné linky. Jedna severnou trasou popod Tatry a druhá južným ťahom cez Zvolen. Práve druhá spomenutá od minulého roka pre mnohé výluky na trati nejazdila. Práce sa skončili a nočný rýchlik sa už na trať nevrátil.
„Budúce nastavenie nočnej dopravy, vrátane napojenia južných regiónov, je predmetom spolupráce s objednávateľom dopravy,“ vysvetľuje hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Ján Baček.
Dopravcu sme sa pýtali aj to, prečo túto linku v grafikone už nenájdeme – a rovnako aj na počty cestujúcich v posledných rokoch. Konkrétnu odpoveď sme však nedostali.
„Nie som si celkom istý, či táto linka má nadej. V období konsolidácie mám o tom dosť značné pochybnosti,“ opisuje odborník na železničnú dopravu Jiří Kubáček.
Nočným vlakom sa v Správach z regiónov venoval redaktor Alexander Ernest:
Jazda z Prešova
Vlak pred rokmi jazdil dokonca až z Prešova. Neskôr z Košíc po Nové Zámky. Priamy vozeň pokračoval cez Bratislavu až do Prahy.
Lôžkový vagón premáva na trati Prešov – Praha južnou trasou. Sám ho často využívam na časti Rožňava – Brno. V Nových Zámkoch sa stojí asi hodinu, lebo lôžkový vagón prepájajú na druhý vlak.
Bežne sa do vlaku zaraďujú staršie vozne, kde komfort je o poznanie horší. „V prípade nočných vlakov chápem, že to je diskomfort. Je to oblasť Slovenska, ktorá nemá prístup k nočnej doprave, alebo len veľmi sťažený. Je to o peniazoch, rado by sa vyhovelo všetkým, ale kasa nie je bezo dna,“ dodáva Kubáček.
Jedinou možnosťou pre ľudí z južného Slovenska tak zostáva cestovať napríklad do Ružomberka či Vrútok – odkiaľ môžu do nočných spojov nastúpiť.
