Je občan povinný skúmať každú dopravnú značku a jej prípadné nedostatky nahlasovať kompetentným? A nemal by ju rovno opraviť? Pán Alfonz dostal pokutu za to, že nerešpektoval dopravnú značku, ktorá bola otočená chrbtom. Nepomohli fotografie ani videá. Žiadne zohľadnenie okolností, ani pripustenie možnosti, že na vine nie je pán Alfonz, ale vrtiaca sa dopravná značka a ten, kto je za jej stav zodpovedný. Mestská polícia sa mu vyhráža exekútorom.
„Značka, ktorá má asi tri metre, tak vo výške nad mojou hlavou bol ten stĺpik prerezaný, horná rúra bola vložená do tej spodnej a tým pádom bola otočná,“ opísal obyvateľ banskobystrického sídliska Alfonz Haviar.
„Doposiaľ sme nemali zaznamenaný prípad, že by dochádzalo k otáčaniu dopravného značenia. Na základe toho by boli vyvodzované sankcie, či už formou blokového konania alebo formou objektívnej zodpovednosti,“ uviedla hovorkyňa Mestskej polície v Banskej Bystrici Diana Lunterová.
Ešte v lete pán Alfonz zaparkoval svoje auto na mieste, kde stála dopravná značka vymedzujúca parkovanie pre zdravotne postihnutých. Bola však otočená opačne, takže ju pri parkovaní nemusel vidieť. Že je naozaj platná, zistil až po tom, ako dostal rozhodnutie o pokute.
„Vôbec som netušil, že je otočná. Bol som v tom, že je chrbtom, teda chrbtom otočená a pevne upevnená,“ skonštatoval Haviar.
Prípadu pána Alfonza sa v relácii Občan za dverami venoval redaktor Miroslav Lupták:
„Každá dopravná značka, či už zvislá alebo vodorovná, musí byť pre vodičov zreteľná a zrozumiteľná. Zreteľná, viditeľná z pozície, ktorá môže ovplyvniť jazdu vodiča, a zrozumiteľná, teda že na dopravnej značke nemôžu byť kombinácie napríklad dodatkovou tabuľou, ktoré nezodpovedajú pravidlám cestnej premávky,“ ozrejmil dopravný expert Ján Bazovský.
„V čase dokumentovania priestupku stál na uvedenom parkovacom mieste, ktoré bolo vyhradené pre osoby so zdravotne ťažkým postihnutím a dopravné značenie bolo otočené smerom k vodičovi,“ reagovala Lunterová.
Značkou sa už nedá hýbať
Od 8. októbra sa už touto značkou hýbať nedá, ale celé dva mesiace s ňou mohol otáčať každý tak, ako sa mu zachcelo.
„Prišla mi zrazu pokuta 198 eur, skoro mi oči vypadli, tak som bežal dole, že ako je to možné, lebo viem, že som tam parkoval. Odfotili ma a na fotke už zrazu bola značka otočená čelom k môjmu autu. Bežal som dole a zistil som, že značka je otočná normálne, jednou rukou sa dá o 360 stupňov otáčať dookola,“ opísal pán Alfonz.
Dokazuje to aj video pána Haviara, ktoré si urobil po prevzatí výmeru o pokute. „Uchytenie dokonca upravuje slovenská technická norma, čiže nie je možné akýmkoľvek spôsobom pripevniť samotnú dopravnú značku na nosič. Pokiaľ tá dopravná značka nebude pevne, tak napríklad pri silnom vetre môže dôjsť k jej vychýleniu a tým pádom aj k znefunkčneniu samotnej dopravnej značky,“ zhodnotil Bazovský.
„K výške uloženej pokuty musíme uviesť, že táto je obligatórne určená na základe zákona o cestnej premávke vo výške 198 eur, keďže ide o parkovacie miesto, ktoré je vyhradené pre osoby so zdravotne ťažkým postihnutím,“ tvrdila Lunterová.
„Videl som teda, že to nikde nevedie. Hovorím, že ak takto budete vy na to reagovať, tak ja sa budem musieť brániť súdom,“ povedal Haviar.
„V správnom konaní je dôkazné bremeno na strane správneho orgánu, ktorý musí zistiť skutkový stav veci a musí preukázať vinu,“ ozrejmil nezávislý advokát Peter Múkera ml.
„Mesto Banská Bystrica presne zistilo a zadokumentovalo daný stav, skutočný stav na danom mieste. Je to podložené fotodokumentáciou,“ pokračovala Lunterová.
Podal odpor aj s dôkazmi
Pán Haviar osobne podal proti rozhodnutiu o pokute odpor. Priložil aj fotografiu a video, ktoré malo dokázať ľahké manipulovanie so značkou. Ani fotografiu, ani video však príslušník banskobystrickej mestskej polície nemienil akceptovať.
„Vyškrtal svojim perom v tej svojej kópii zmienku o prílohe a on má dôkazy na tej fotke a tie sú pre nich relevantné,“ povedal Haviar.
„Účastník konania si mal zvoliť iný vhodnejší spôsob doručenia tohto videozáznamu. Napríklad elektronicky formou emailu alebo formou elektronicky doručeného dokumentu,“ vyhlásila Lunterová.
„Fotografie a obrazové záznamy sú vecnými dôkazmi. Správny orgán je povinný prevziať takéto vecné dôkazy a rozhodnúť o ich vykonaní,“ zdôraznil Múkera ml.
„K tomuto odporu môže priestupca priložiť napríklad listinné dôkazy, vyjadrenie súdneho znalca, vyjadrenie ďalších svedkov. Môže priložiť aj obrazový materiál – videozáznam, ktorý vytvoril vlastnou kamerou,“ vymenoval dopravný expert Ján Bazovský.
Pokyn na údržbu
Síce nie pred kamerou, ale pohyblivosť značky dosvedčilo viacero obyvateľov bytovky. Trvalo však viac ako dva mesiace, kým došlo k veľmi jednoduchému úkonu ako spornú značku zlegalizovať. Stačilo na to pár nitov.
„Stĺpiky v sebe zasadené vzájomne nechali, ale dali tam tenké samorezné skrutky a tým pádom sa značka už nedá otáčať,“ opísal pán Alfonz.
„Konali sme bezodkladne, ako sme sa o tomto nedostatku dozvedeli. Zadali sme pokyn našej údržbe, aby nedostatok na dopravnom značení skontrolovala a ak pretrváva, aj ho odstránila,“ povedal vedúci odboru miestnych komunikácií a dopravného značenia na Mestskom úrade v Banskej Bystrici Daniel Dudáš.
„Štátny orgán a napríklad aj mestská polícia, ak zistí, že dopravná značka nespĺňa technické podmienky, je v prvom rade povinný oznámiť takúto závadu a trvať na jej čo najskoršom odstránení. Nie za každú cenu sankcionovať toho, kto podstate túto dopravnú značku nerešpektoval. Lebo v tom čase, keď on napríklad viedol motorové vozidlo, preňho nebola funkčná ani zrozumiteľná. Čiže v takomto prípade podľa môjho názoru si mestskí policajti nesplnili svoju povinnosť takým spôsobom, ako im ukladá zákon,“ reagoval Bazovský.
Pochybnosť o porušení zákona
Mestská polícia o sebe tvrdí, že chce pôsobiť preventívne, nie represívne. Nedal sa teda tento prípad riešiť inak?
“Po zadokumentovaní porušení ustanovení zákona o cestnej premávke formou objektívnej zodpovednosti nie je možné túto pokutu ani prehodnotiť, ani znížiť, prípadne riešiť dohovorom alebo odpustením. Vo veci rozhoduje správny orgán,“ vyhlásila Lunterová.
„Akákoľvek pochybnosť o porušení zákona hrá v prospech podozrivého, čiže tu ani nie je čo riešiť. Jednoducho policajti sa mali starať o to, aby dopravná značka bola funkčná a zrozumiteľná a nie o to, či náhodou niekto ju poruší, alebo keď zafúka vietor, tak bude zrozumiteľná alebo nebude zrozumiteľná,“ dodal Bazovský.
„Prvostupňový správny orgán je mestská polícia. My sme správca miestnych komunikácií. V tomto prípade nedokážeme do prebiehajúceho procesu už nijako zasiahnuť, keďže bol aj podaný odpor,“ ozrejmil Dudáš.
Chýbali právne náležitosti
Odpor správny orgán nakoniec odmietol s odôvodnením, že mu chýbali právne náležitosti. „Podľa môjho názoru tento odpor obsahuje všetky právne náležitosti a takýto postup nebol správny,“ vyjadril sa nezávislý advokát Peter Múkera ml.
„Čakám, že mi zaklope na dvere exekútor. No ale pôjdem ďalej samozrejme aj súdnou cestou,“ povedal pán Haviar.
„Proti upovedomeniu o odmietnutí odporu je možné podať správnu žalobu na správny súd. Avšak v takomto prípade je potrebné dodržať zákonnú lehotu, ktorá je dva mesiace od doručenia. Ďalšou možnosťou je podať podnet na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia na prokuratúru. Takýto podnet však nie je pre prokuratúru záväzný. Je na rozhodnutí prokurátora, či voči takémuto rozhodnutiu orgánu verejnej správy podá protest alebo nie,“ uzavrel Múkera ml.
