Za jazdu autom po maďarskej diaľnici mu prišla výzva na zaplatenie pokuty. Nie však z maďarskej spoločnosti, ale od advokátskej kancelárie zo Slovenska. Tá si však vymáha aj poplatky navyše. Otázne je, či oprávnene, alebo nie. Dokonca aj názory právnikov sa rozchádzajú.
Tak platiť, či neplatiť? Zisťoval v relácii Občan za dverami Andrej Bálint:
Martin z Ružomberka išiel v júni tohto roka na tri dni do maďarského Miškolca. Namiesto 10-dňovej diaľničnej známky si omylom kúpil jednodňovú. O päť mesiacov neskôr mu prišla pokuta od slovenskej advokátskej kancelárie.
„Je tam napísané, čo sa stalo, je tam fotka, že kde sa to stalo, ale ŠPZ na tých fotkách nie je vidno. Je tam len proste fotka auta a je tam napísaná základná sadzba do 60 dní, čo je cca 68 eur, plus nejaké jeho náklady 60 eur a potom po 60 dňoch je poplatok maďarskej strane 240 eur a jemu už 90 eur,“ opisuje Martin z Ružomberka.
Pokuta za jazdu v Maďarsku
Podobný prípad sa stal aj inému Martinovi, tentoraz z Handlovej. Ten bol v Maďarsku v októbri minulého roka a kupoval si ročnú regionálnu diaľničnú známku pre oblasť Budapeštianskej župy.
Napriek tomu mu po šiestich mesiacoch prišla výzva na zaplatenie sankčného poplatku od advokátskej kancelárie. A hneď dvakrát, v celkovej sume takmer 250 eur. Pri vstupe do krajiny a odchode z nej vraj použil také úseky ciest, na ktoré sa jeho diaľničná známka nevzťahovala.
„Keď som to čítal, tak som bol zhrozený, že pýtajú odo mňa nejaké poplatky za diaľničnú známku, ktorú som ja mal. Papiere, čo mi prišli domov, tak v nich boli fotky auta, ale také, že tam bolo vidno prednú kapotu. Bolo tam vidno strechu a čierne auto a nebolo tam vidno, či je moje auto ani čia je to ŠPZ,“ pridáva svoju skúsenosť Martin z Handlovej.
Kontaktoval preto advokátsku kanceláriu s požiadavkou, aby mu poslali kvalitnejšie fotky, kde je vidno jeho, auto a aj jeho evidenčné číslo.
„Povedali, že oni nie sú povinní mi takéto niečo dávať. Iné mi neostávalo, musel som to zaplatiť. V podstate dvakrát som zaplatil tú pokutu,“ sťažuje sa vodič.
Advokátskej kancelárie, ktorá poplatky vymáha, sme sa okrem iného pýtali, či vie vodičom, ktorým zaslala výzvu na zaplatenie poplatku, poskytnúť informáciu, kedy ich stotožnila.
„Vzhľadom na skutočnosť, že sme advokátska kancelária, dovoľte mi v prvom rade informovať Vás, že z obsahu Vami formulovaných otázok vyplýva, že priamo súvisia s mandátnym zastupovaním klienta našej kancelárie voči jeho protistrane. Ide teda o výkon advokácie, na ktorý sa podľa § 23 zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii vzťahuje zákonná povinnosť mlčanlivosti advokáta,“ odpovedala v stanovisku Advokátska kancelária Petkov & Co.
Štátna spoločnosť využíva advokátov
Diaľnice v Maďarsku spravuje štát. Kontrolu a prevádzku mýtnych úsekov má na starosti akciová spoločnosť. Tá však nemá prístup k osobným údajom majiteľov motorových vozidiel.
Spravodajca Slovenskej televízie v Budapešti Gregor Martin Papucsek priblížil, že národná spoločnosť pre vyberanie cestných poplatkov je stopercentná štátna spoločnosť, ktorá na má na kontrolu zaplatenia známok prepracovaný systém. Ten síce pokrýva celú krajinu, ale autá so zahraničnými, a teda aj slovenskými, značkami už majú smolu. Štátna spoločnosť má preto zmluvy s advokátskymi kanceláriami v rôznych krajinách, aj na Slovensku, cez ktoré poplatky a pokuty vymáha.
„Maďarská spoločnosť by mohla priamo vymáhať tie pohľadávky. Keby chcela, mohla by posielať listiny na úrady, len zase, mali by náklady na preklady. Keď to pošle nejaký štátny orgán, a ak vám to pošlú v maďarčine, tak väčšina ľudí tomu nerozumie a väčšina to vyhodí do koša. Ale keď už to príde od advokátskej kancelárie, tak je väčší predpoklad, že tá pohľadávka bude zaplatená,“ približuje nezávislý advokát Milan Ficek.
Cesta k údajom o vodičoch
Zisťovali sme, akým spôsobom advokátska kancelária získava osobné údaje o vodičoch áut. Z verejne dostupných zdrojov sme našli uznesenia súdov, z ktorých vyplýva, že advokátska kancelária v minulosti podávala na súdy žaloby, v ktorých označila evidenčné číslo vozidiel. Žiadala, aby ich súd stotožnil s majiteľmi áut. Po sprístupnení týchto údajov advokátska kancelária žalobu stiahla.
„Úmyslom žalobcu nebolo viesť spor na podklade ním podanej žaloby. Len to, že prostredníctvom jej podania chcel získať informácie o držiteľoch ním označených motorových vozidiel,“ píše sa v uznesení Okresného súdu v Dolnom Kubíne.
„Taká prax nie je z hľadiska ochrany osobných údajov aj z hľadiska procesnej vyrovnanosti oboch strán akceptovateľná. Boli zjednocujúce rozhodnutia Najvyššieho súdu, ktoré hovoria o tom, že takýto postup okresných súdov nie je akceptovateľný,“ tvrdí nezávislý advokát Matúš Červený.
Novela cestného zákona
Súdy tak po niekoľkých rokoch prestali advokátskej kancelárii tieto informácie poskytovať. „Ak teda nemáte oprávnenie žiadať o informáciu a žiadate ju a ten orgán vám ju vydá, to znamená, že porušil predpisy. Ten orgán, ale nie ten človek, ktorý žiadal tú informáciu. Takže on mohol žiadať a ak mu to vydali, tak bohužiaľ porušili zákon, lebo nemali mu tú informáciu poskytnúť. Bola to minulosť, dnes to už neplatí teraz,“ vysvetľuje advokát.
V roku 2022 totiž vstúpila do platnosti novela cestného zákona. „Ministerstvo vnútra poskytuje informácie z evidencie vozidiel na základe §113 zákona č. 8/2009 o cestnej premávke /ods 1) písm. c) bod 4 – advokátovi v rozsahu nevyhnutnom na plnenie úloh podľa predmetu jeho činnosti. Možnosť advokátov žiadať o údaje z evidencie existuje od marca 2022. Advokáti, ktorí zastupujú zahraničného klienta, napríklad pri vymáhaní poplatku za používanie diaľnic alebo za parkovanie bez úhrady, môžu žiadať o tieto údaje v súvislosti s plnením úloh stanovených zákonom,“ uviedlo ministerstva vnútra SR.
Spor o poplatky
Výzva na zaplatenie od slovenskej advokátskej kancelárie sa skladá z dvoch častí. Sankčného poplatku, ktorý si vymáha maďarská spoločnosť a nákladov, ktoré si účtuje advokátska kancelária za vymáhanie pohľadávky. Martin z Handlovej pokutu nakoniec zaplatil v plnej výške.
Martin z Ružomberka sa spojil aj s diaľničnou spoločnosťou v Maďarsku. Odtiaľ mu odpísali, že to má riešiť cez právnika na Slovensku, s ktorým organizácia spolupracuje. Napísal preto právnikovi, že zaplatiť chce iba určitú časť.
„Trval na tom, že nie, že to musím celé zaplatiť. Keď príde nejaká výzva od právnika a ja to v podstate obídem a zaplatím menšiu sumu, aby sa mi potom nestalo, že ten právnik si bude vymáhať nejaké úroky,“ obáva sa Martin z Ružomberka.
Martin z Ružomberka tiež písal prevádzkovateľovi maďarských diaľnic, či nemôže sankčný poplatok zaplatiť im, ale bez nákladov advokátskej kancelárii.
„Odpísali mi, že áno, že to môžem priamo im zaplatiť. Oni majú dokonca aj na ich stránke po anglicky časť, kde je všetko vypísané ohľadne týchto pokút. Majú tam účet, aj so SWIFT kódom a do poznámky, že stačí zadať iba ŠPZ,“ opísal postup pokutovaný šofér.
Ako teda správne postupovať?
Nami oslovení advokáti sa v tom jednoznačne nezhodujú. „Pokiaľ by sa dohodol s maďarskou spoločnosťou, že zaplatí iba toto a odpustia mu náklady, tak je to v poriadku. Lenže nemusia mu ich odpustiť, pretože ak náklady vznikli, to znamená, že advokátska kancelária ich už prevzala. Tú výzvu napísala, tak v tom prípade má právo maďarská spoločnosť požadovať aj náhradu týchto nákladov,“ hovorí nezávislý advokát Milan Ficek.
Advokátka Veronika Puškár Škodová v minulosti poskytovala právne rady klientom, ktorým prišla pokuta. Podľa nej poplatky advokátskej kancelárii nie sú oprávnené.
„Trovy advokáta, ktoré sú či už náklady alebo náhrady za právne služby, musí priznať len súd. Nie je možné, aby si na Slovensku advokát vo výzve rovno žiadal aj svoje trovy. V prípade, že tí klienti zaplatia, je to ich, ako keby, dobrovoľné plnenie. Nie je na to však právny nárok,“ tvrdí Veronika Puškár Škodová.
Podobne to vníma aj advokát Matúš Červený. „Ani mne v tejto chvíli z prečítania listu nie je zrejmé, že či to je nejaké príslušenstvo pohľadávky podľa občianskeho zákonníka, či to je nejaký poplatok už v rámci právneho zastúpenia podľa vyhlášky o odmenách advokátov, napriek tomu, že to ešte nie je na súde, čo by mal vlastne až súd konštatovať a priznať náhradu týchto trov,“ povedal.
Jasnejšie v tom má Slovenská advokátska komora. „Aj keď nejde o súdom priznaný nárok na náhradu trov, právny poriadok nebráni možnosti žiadať náhradu výdavkov potrebných na uplatnenie práva aj v predsúdnom konaní. Ak pri uplatňovaní práv vyvstane otázka oprávnenosti (prípadne primeranosti) uplatňovaných výdavkov, odporúčame vždy vyhľadať právnu pomoc od advokáta,“ radí v stanovisku.
Advokátska kancelária nesmie zmeškať lehotu
Advokátska kancelária, ktorá pohľadávky vymáha, minulý rok zažalovala vodiča, ktorý poplatky nezaplatil. Súd, ktorý riešil žalobu, prišiel na to, že advokátska kancelária nestihla majiteľovi auta doručiť rozhodnutie o pokute do 60 dní od času jeho stotožnenia.
„Existovala tu na strane žalobcu povinnosť v 60-dňovej prekluzívnej lehote zaslať výzvu na zaplatenie poplatku. V danom prípade sa preukázalo, že výzvu žalobca zaslal žalovanému dňa 9.11.2023 (podací hárok č.l. 9) teda viac ako 3 mesiace po vykonaní kontroly. Žalobca pritom neprodukoval žiaden dôkaz a neuviedol žiadne relevantné tvrdenie o momente zistenia držiteľa vozidla, príp. o inej skutočnosti majúcej za následok iný začiatok plynutia zákonom určenej 60-dňovej prekluzívnej lehoty,“ uvádza sa v rozsudku Mestského súdu Košice.
Podľa advokáta Ficeka treba pozerať na to, kedy osobu stotožnili a kedy poskytlo ministerstvo advokátovi informácie o tom, kto je skutočným vlastníkom vozidla. Lehota začína plynúť od tohto momentu. „Ak to nestihnú, tak potom nemôžu vymáhať túto pohľadávku,“ dodáva.
Veronika Puškár Škodová dopĺňa, že ak v tejto 60-dňovej lehote nepošlú výzvu na zaplatenie, nárok sa stráca.
Pohľadávka sa zároveň považuje za premlčanú po dvoch rokoch. Advokátskej kancelárie, ktorá poplatky vymáha, sme sa okrem iného pýtali, či vie vodičom, ktorým zaslala výzvu na zaplatenie poplatku, poskytnúť informáciu, kedy ich stotožnila.
„Advokát je povinný zachovávať mlčanlivosť o všetkých skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel v súvislosti s výkonom advokácie. Z tohto zákonného dôvodu nie sme oprávnení poskytovať žiadne bližšie informácie. A to ani k otázkam, ktoré sa týkajú akýchkoľvek okolností súvisiacich s výkonom advokácie, ani k obsahu jednotlivých konaní či súdnych rozhodnutí. Môžeme len deklarovať, že všetky postupy v rámci poskytovania právnych služieb realizujeme výlučne v súlade s právnym poriadkom Slovenskej republiky a Európskej únie,“ odznelo v stanovisku Advokátskej kancelárie Petkov & Co.
Skontrolujte údaje a uchovajte doklady
Informáciu o tom, kedy advokátska kancelária stotožnila vodiča auta, neposkytuje ani ministerstvo vnútra. Zistiť sa to dá len v prípade súdneho konania.
Na súde sa môžete brániť aj vtedy, ak máte presvedčenie, že ste pravidlá cestnej premávky neporušili. Vždy sa však oplatí podobným situáciám predchádzať správnym zakúpením diaľničnej známky.
Ak si kupujete diaľničnú známku na čerpacej stanici, na bločku si skontrolujte evidenčné číslo, znak krajiny, tarifnú kategóriu a dobu platnosti.
Ak si ju kupujete cez internet, preferujte výhradne oficiálne portály. Po jej zakúpení si potvrdzovací e-mail uschovajte.
