Na hlavný obsah

Podvodníci využívajú predvianočný stres: Odborníci radia, na čo si treba dať pri nakupovaní darčekov pozor

Nebezpečenstvá číhajú v kamenných predajniach aj na internete.

Ilustračná snímka ženy nakupujúcej cez internet.
Ilustračná snímka ženy nakupujúcej cez internet. Foto: Unsplash

 Predvianočný tlak je čoraz silnejší. Práve v tomto období je dôležité nepodľahnúť vianočnému stresu, lebo potom začneme robiť chyby. V ohrození sú nielen ľudia, ale aj ich firmy.

V predvianočnom strese by sme si mali všetci dávať pozor. „Pred Vianocami sa často veľmi ponáhľame. Tá uponáhľaná doba naozaj funguje,“ povedal šéfredaktor magazínu TOUCHIT Ondrej Macko.

Často sa podľa neho stáva, že pri platení ľudia k terminálu priložia kartu automaticky, aj keď je na ňom iná suma, než akú chceli zaplatiť.

Väčšina ľudí v súčasnosti nakupuje na e-shopoch, kde však tiež číhajú nebezpečenstvá. „Treba si dávať pozor hlavne na to, aby sme neskočili na to, že ten tovar je v podozrivo nízkej cene. To býva varovaním, že niečo nie je v poriadku,“ povedal Macko.

Potom človek zaplatí omnoho viac, pretože sa zrejme dostal na falošný e-shop. „Síce zaplatíme za tovar, ale ten nikdy nepríde,“ vysvetlil.

Predvianočným nákupom sme sa venovali v relácii Peniaze:

Zdroj: STVR

Vedúci odboru ochrany spotrebiteľov Slovenskej obchodnej inšpekcie Marián Jargaš spotrebiteľom odporučil, aby nepodľahli „vianočnému ošiaľu“, pretože sa ľahko môžu stať obeťou podvodu, prípadne kúpia niečo, čo nechcú.

„Ak si spotrebiteľ neoverí, kde nakupuje a rovno nakúpi, lebo je tam nejaká zľava, tak sa môže stať, že kúpil niečo, čo nechcel. A keďže nepozná predávajúceho, lebo nakúpil a rôznych podvodných e-shopoch alebo u neseriózneho podnikateľa mimo územia Slovenska, tak tovar ani nemá kam vrátiť,“ dodal Jargaš.

Tovar nemajú kam vrátiť

Najčastejším problémom je, že tovar spotrebiteľ nemá kam vrátiť. Preto si treba vždy overiť, či e-shop uvádza kontakt a adresu, kde sa tovar vrátiť dá. „Keď nakupujete v online priestore, vždy si treba uvedomiť, že musíte poznať predávajúceho a obchodníka, s ktorým uzatvárate tento spotrebiteľský vzťah alebo obchod,“ povedal Marián Jargaš.

Nástrahy čakajú aj na podnikateľov. Predvianočný zhon nás môže pomýliť aj v prípadoch registrácie novej firmy alebo ochrannej známky. Spozornieť by mali najmä tí podnikatelia, ktorí si zakladajú novú firmu, živnosť alebo žiadajú o registráciu ochrannej známky.

List od podvodníkov dostal aj divák relácie Peniaze, žiadali od neho zaplatiť 690 eur. „Tým spôsobom, akým osloví novozapísaných živnostníkov, ich uvádza do omylu. Formou, ktorú volí, zbudí v dotyčnom adresátovi dojem, že ide o štátnu inštitúciu alebo konkrétny úrad, ktorý ich oslovuje s nejakou ponukou registrácie, alebo ide o platenie nejakej kolkovej známky,“ vysvetlila advokátka LEGAL POINT Lucia Bušfy.

„Opakovane máme od klientov dotazy, že či skutočne je tam povinnosť platiť, ak žiadajú zápis v danom registri. Na takéto listy si treba dať pozor, pretože nás naozaj môžu pomýliť a my takúto výzvu zaplatíme. Takto oslovení ľudia mali za to, že sa jedná o kolkovú známku. Nevenovali tomu bližšiu pozornosť, pretože tie listiny vyzerajú skutočne veľmi autenticky,“ dodala.

Takéto subjekty podvodníci zakladajú s jasným úmyslom dostať ľudí do omylu. „Ľudia zaplatia súkromnej spoločnosti, ale je toho málo, čo sa dá robiť a ako tie peniaze získať späť,“ skonštatovala Bušfy.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika