Slovenský premiér Robert Fico v pondelok (1. 12.) privítal dohodu strán nemeckej vládnej koalície, že Berlín bude v Európskej únii presadzovať zmiernenie zákazu predaja áut so spaľovacími motormi po roku 2035. Téma budúcnosti automobilového priemyslu je dôležitá aj pre Slovensko, ktoré je v prepočte na obyvateľa najväčším výrobcom áut na svete.
„Dobrou správou je nemecké rozhodnutie. Nemecko je rozhodujúci hráč v rámci Európskej únie. Nemôžeme mať najkrajšie klimatické ciele na svete a súčasne likvidovať podstatu európskeho priemyslu,“ povedal novinárom Fico.
Očakáva, že Európska komisia v rámci revízie uvedeného zákazu navrhne umožniť do budúcnosti predaj áut s vysoko efektívnymi spaľovacími motormi vrátane tých s hybridným pohonom. Takýto krok by podľa skorších informácií privítal Berlín.
„Neviem si predstaviť, čo by sa stalo so slovenskou ekonomikou, ak by automobilový priemysel skolaboval,“ uviedol Fico.
Spaľovacím motorom sa v Správach venovala redaktorka Lea Hubová:
Na Slovensku majú v súčasnosti svoje továrne štyri automobilky, vrátane nemeckého Volkswagenu. Ďalšia automobilka, Volvo Cars, stavia na východnom Slovensku závod na výrobu elektromobilov. Výroba vozidiel a súčiastok sa podieľa desatinou na výkone ekonomiky Slovenska, ktorého najväčším obchodným partnerom je práve Nemecko.
Predstavitelia slovenskej vlády sa už v októbri zhodli so zástupcami automobilového priemyslu v krajine na potrebe prehodnotiť plán EÚ ohľadom ukončenia predaja áut so spaľovacími motormi. Šéf zväzu automobilového priemyslu Slovenska Alexander Matušek vtedy presadzoval umožnenie predaja plug-in hybridných vozidiel (PHEV) aj po roku 2035.
Súčasne upozornil na zhoršujúcu sa konkurencieschopnosť slovenského automobilového priemyslu, a to pre konsolidačné opatrenia Ficovej vlády. Tie zahŕňajú najmä zvýšenie existujúcich daní a odvodov, ako aj zavedenie nových daní.
