Ministerstvo dopravy po dvoch vážnych vlakových nehodách predstavilo akčný plán na zvýšenie bezpečnosti na tratiach. Plánujú zaviesť kamery v kabíne aj pre rušňovodičov. Tie majú fungovať podobne ako kamery u policajtov.
Zároveň chce rezort rozšíriť systém ETCS na desiatky tratí. Ide o moderné európske systémy, ktoré znižujú riziko chýb rušňovodiča. V pláne je aj zlúčenie existujúcich vyšetrovacích orgánov pre dopravné nehody do jedného útvaru, ktorý by zabezpečil efektívnejšie vyšetrovanie všetkých dopravných nehôd.
Akčný plán ministerstva dopravy obsahuje osem opatrení. Medzi najdôležitejšie patrí zrýchlené zavádzanie bezpečnostných systémov ETCS a GSM-R.
„Budeme žiadať aj ostatných prepravcov, lebo nehovoríme len o ZSSK, ale aj o súkromných spoločnostiach. Tieto si budú musieť splniť povinnosť zavedenia systému do svojich rušňov najneskôr do piatich rokov,“ uviedol štátny tajomník ministerstva dopravy Igor Choma.
„Sme, samozrejme, za toto opatrenie, ale budeme ako asociácia určite bojovať a snažiť sa o to, aby boli vytvorené nejaké schémy štátnej pomoci, pretože je nemysliteľné, aby vybavenie rušňov mobilnými jednotkami ETCS znášali dopravcovia v plnej výške,“ vyhlásil expert na železnice z Asociácie železničných dopravcov Slovenska (AROS) Patrik Benka.
Ministerstvo chce zaviesť nový antikolízny informačný systém, ktorý rušňovodičom ukáže, čo sa deje na trati v ich okolí. Na tablete alebo displeji uvidia v reálnom čase polohu a rýchlosť vlakov okolo seba.
„Toto je tiež opatrenie, ktoré by sa asi dalo nainštalovať do toho rušňa a určite by pomohlo,“ skonštatoval Benka.
Podrobnosti o opatreniach na železniciach priniesla v Správach redaktorka Miriam Čerešníková:
Trenažéry aj kamery
Medzi opatreniami je aj vybudovanie nových simulačných pracovísk s modernými trenažérmi či zavedenie karty rušňovodiča a kamier. Tie by mali byť nielen v kabíne, ale aj na tele samotného rušňovodiča.
„Pochopiteľne bude potrebné urobiť ešte nejakú legislatívnu prípravu a doladiť aj zákon tak, aby sme nikoho nejakým spôsobom neobmedzovali,“ uviedol Choma.
Ministerstvo predstavilo opatrenia po približne mesiaci od vlakových nehôd pri Jablonove nad Turňou a pri Pezinku.
„Prišli neskoro, samozrejme, prišli neskoro, pretože očividne Robert Fico a jeho vlády sa rozhýbu až vtedy, keď nám hrozia nejaké tragédie,“ vyhlásil poslanec NR SR Ján Hargaš (Progresívne Slovensko).
„Ja si veľmi vážim, že v takom krátkom čase, po nešťastiach, bola vláda schopná predložiť súhrn konkrétnych opatrení, časť z nich už aj finančne krytých,“ povedal premiér Robert Fico (Smer-SD). Návrh opatrení na zvýšenie bezpečnosti na železniciach ešte musí schváliť parlament.
