Na hlavný obsah

Zmeny v povinných lekárskych prehliadkach šoférov seniorov: Lekár kritizuje posúvanie vekovej hranice

Podľa analytika sa pridáme k iným krajinám EÚ.

Na snímke je senior, ktorý na sadá do auta.
Veková hranica sa od 1. januára posúva nahor. Foto: Unsplash

Od Nového roka sa posúva hranica povinnej lekárskej prehliadky pre šoférov seniorov nahor, teda na 70 rokov. Vyplýva to z novely zákona o cestnej premávke, ktorú schválil parlament. Všeobecný lekár to kritizuje. Podľa dopravného analytika sa tým pridáme k ďalším štátom Európskej únie.

Aktuálne musia všetci šoféri na Slovensku absolvovať povinnú lekársku prehliadku po dovŕšení 65 rokov. S posunutím hranice prišiel poslanec Smeru-SD a exminister dopravy Ľubomír Vážny. „Predlžuje sa vek vitálneho človeka, to je všeobecne známa vec. Tiež sa zvyšujú bezpečnostné prvky vozidiel, čiže 70 rokov je primeraných na dnešnú dobu,“ povedal v novembri.

Zmenám v lekárskych prehliadkach šoférov seniorov v reportáži v Správach :24 venoval redaktor STVR Timotej Pisch:

Asociácia súkromných lekárov s posunutím vekovej hranice nesúhlasí, pretože v seniorskom veku je podľa nej zvýšené riziko civilizačných a chronických chorôb.

„Pre mňa bol 65 rokov optimálny vek na to, aby sme začali stimulovať pacientov k tomu, že majú byť obozretnejší, čo sa týka cestnej dopravy. A musím povedať, že cestná doprava je v súčasnej dobe veľmi hektická pre takýchto pacientov,“ skonštatoval prezident asociácie a praktický lekár Marián Šóth.

„Určite nie, pretože sa zvyšuje zmyslové a kognitívne vnímanie občanov Slovenskej republiky, a samozrejme, všeobecne,“ myslí si poslanec Vážny.

Dopravný analytik Jozef Drahovský pripomína, že posunutie hranice na povinné lekárske prehliadky na 70 rokov nebude platiť pre všetkých vodičov. „U autobusov, nákladných vozidiel a tak ďalej, tam sú prehliadky pravidelné, tak ako boli doteraz, budú aj potom. Toto sa týka vodičov amatérov, ktorí nejazdia na kamiónoch, autobusoch, trolejbusoch a električkách,“ dodal.

Predkladateľ zákona vychádzal aj z policajnej štatistiky. Podľa nej spôsobia mladí vodiči vo veku od 15 do 20 rokov takmer dvojnásobne viac nehôd ako vodiči vo veku 65 až 69 rokov.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko