Autoservisom chýbajú noví karosári aj lakovníci. V školách evidujú slabý záujem o tieto profesie. Ide pritom o mimoriadne vyhľadávaných odborníkov. Už prakticky v začiatkoch kariéry môžu zarábať aj viac ako dvetisíc eur.
Len šesť karosárov a osem lakovníkov o niekoľko mesiacov skončí Odbornú školu v Prešove. V kraji je však viac ako 120 autoservisov. Väčšie by vzali všetkých do zamestnania hneď.
“Všetky servisy na okolí majú problém získať zamestnancov v tomto odbore. Momentálne by sme vedeli troch až štyroch ľudí v tomto odbore zamestnať okamžite,“ priznal zástupca autorizovaného servisu v Prešove František Bažan.
Majster odbornej výchovy potvrdil, že i záujemcov o tieto profesie je ako šafranu. “Nechcelosť robiť karosára a lakovníka je z toho, že si myslia, že je to veľmi špinavá práca. Dnešné technológie sú však také, že je to veľmi zaujímavá a lukratívna práca,“ uviedol majster odbornej výchovy autoklampiarov a karosárov na SOŠ dopravná v Prešove Gabriel Vojtek.
Záujemcovia o karosára či lakovníka prichádzajú do školských dielní v rámci dňa otvorených dverí. Oťukávajú sa a skúšajú, či im remeslo sedí.
“Naši žiaci môžu lakovať v úplne novom boxe tak, ako je to v autorizovaných firmách,“ povedal riaditeľ SOŠ dopravná v Prešove Tomáš Kirňák.
Nedostatku majstrov v autoservisoch sa v Správach venovala redaktorka Diana Murdziková:
Žiak musí chcieť ovládať remeslo
Nič nejde nasilu a podľa majstra musí v prvom rade chcieť žiak ovládať toto remeslo. “Urobí búrané auto, ale keď uvidí ten výsledok, že auto je ako nové, to musí chlapca tešiť, že niečo dokázal a to je to nabudzovanie,“ konštatoval Vojtek.
“Je to ťažké, ale postupom času sa to dokážem naučiť a bude ma to baviť,“ uviedol žiak ZŠ zo Sabinova a záujemca o remeslo Jakub Tarasovič.
“Do troch rokov by sme mali mať nejakú pozitívnu väzbu a tieto odbory budú zaujímavé pre našich budúcich žiakov,“ dodal Kirňak.
Pätnásť lakovníkov a 15 karosárov v triede. Pri takomto počte by škola vedela posunúť na trh práce viac žiadaných remeselníkov.