Čiernohronská železnica v Čiernom Balogu má za sebou ťažké obdobie. Jej prevádzkovateľ musel zabojovať o prežitie. Železničke napokon pomohli ľudia verejnou zbierkou.
Po sporoch s developerom zasypali či oplotili na Čiernohronskej železnici trať, úradníci im chceli zrušiť prevádzku. Naposledy našli na trati hromadu vyťaženého dreva. No a uzatvorenie lesníckeho skanzenu prinieslo zasa železnici menej návštevníkov.
„Takže sme pripravili novú sezónu hlavne na Dobroč, na futbalové ihrisko, školské výlety, rozhľadňa, cyklodreziny, do Hronca, Hrončianska dolina. Snažíme sa, aby sme ľuďom dokázali ukázať niečo nové,“ priblížil riaditeľ Čiernohronskej železnice Aleš Bílek. Čiernohronská železnica pritom patrí medzi hlavné turistické lákadlá v regióne.
„Jazdia tu nielen návštevníci, turisti, ale aj domáci obyvatelia a rovnako školské zájazdy. Myslím si, že je to neodmysliteľný zážitok, či už pre deti alebo rodiny, že sa prevezú takouto historickou železnicou. Preto vnímame jej záchranu ako významnú pre celý región Horehronia,“ uviedla manažérka Oblastnej organizácie cestovného ruchu Horehronie Kristína Korenčíková.
Obľúbenej turistickej atrakcii na Horehroní sa v Aktuálne :24 venoval redaktor Marek Pivoluska:
Počas zimy na železnici vlaky okrem mimoriadnych jázd nepremávajú. Venujú sa skôr opravám a údržbe strojov.
„V zimnom období nám treba urobiť všetky údržby, opravy vozňov, lokomotív, takisto aj našich švajčiarskych električiek. Sú to všetko historické stroje, ktoré si už vyžadujú investície, niekedy nie malé. Najmä pri parných lokomotívach,“ vysvetlil strojmajster Boris Hlaváč.
Železnica potrebuje na prežitie zimy a spustenie letnej prevádzky vyše 80-tisíc eur. Ľudia jej približne polovicou prispeli cez verejnú zbierku.
„Dnes už má vyše tisíc darcov a sme na nejakých 43-tisíc eur, na ktorých sa vyzbierali ľudia pre nás. Veľmi pekne ďakujeme všetkým. Ešte nám treba peniaze na to nakúpiť uhlie, urobiť revízie na všetkých vozidlách, ale verím, že už to zvládneme,“ dodal Bílek. Železnica chce otvoriť novú sezónu už 1. marca.