Na hlavný obsah

Po rokoch odkladov sa blíži otvorenie obchvatu Tvrdošína, z mesta má vytlačiť najmä kamióny

Termín viackrát posúvali a prví vodiči by sa mali na túto cestu dostať v lete.

Po rokoch odkladov sa blíži otvorenie obchvatu Tvrdošína, z mesta má vytlačiť najmä kamióny
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Obchvat Tvrdošína chcú sprejazdniť tento rok. Oproti plánom však úsek rýchlostnej cesty R3 mešká. Dokumenty boli pritom pripravené už pred 15 rokmi. Autá aj kamióny tak jazdia cez centrum okresného mesta. Vyťažená cesta je hlavným ťahom do Poľska.

Diaľničiari a ministri podpísali zmluvu so zhotoviteľom pred štyrmi rokmi. Úsek rýchlostnej cesty R3 medzi Nižnou a Tvrdošínom mali postaviť za 882 dní. Termín viackrát posúvali a prví vodiči by sa mali na túto cestu dostať v lete.

“Ostáva ešte dobudovať časť podkladných vrstiev vozoviek, kompletný rozsah ložných a obrusných vrstiev krytu,“ informoval minister dopravy SR Jozef Ráž (nom. Smer-SD).

“Rovnako je rozpracované dopravné značenie, informačný systém, protihlukové steny a ďalšie náležitosti,“ uviedol hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Tomáš Ferenčák.

Takmer šesť kilometrový úsek zahŕňa 11 mostov a dve križovatky. Obchvat má vytlačiť z mesta najmä kamióny.

Podľa pôvodných plánov mali vodiči jazdiť po tejto ceste už v lete pred dvoma rokmi. Diaľničiari meškanie argumentovali tým, že bolo potrebné urobiť zmenu technológie výstavby a spraviť dodatočný pyrotechnický prieskum

“Ukázali sa omnoho komplikovanejšie geologické pomery v danej lokalite. Inými slovami, na niektorých miestach bola hornina tvrdšia ako sa predpokladalo podľa dostupných údajov. Na základe toho sa musela zmeniť aj technológia odstrelu,“ ozrejmil Ferenčák.

Obchvatu Tvrdošína sa v Správach z regiónov venoval redaktor STVR Erik Vrábel:

Ťažkosti mal odhaliť prieskum

Podľa odborníka mal takéto geologické ťažkosti odhaliť prieskum, ktorý je súčasťou prípravy. “Podľa všetkého sa neurobil tak precízne, alebo možno v mnohých prípadoch sa aj šetrilo na týchto geologických prieskumoch,“ skonštatoval generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

“To ten projekt neriešil. Viem, že projektanti si priznávali svoju chybu, aj to podpisovali, že podložie je naozaj také,“ povedal primátor Tvrdošína Ivan Šaško.

Podľa tunajšieho primátora však geológia nebol jediný problém. Zhotoviteľ mal žiadať viac peňazí. “Nakoniec pán minister povedal, že dobre, treba to dokončiť. Stavbárom pridal značné financie, myslím že to bolo 20 miliónov eur,“ dodal Šaško.

Z rýchlostnej cesty R3 na Orave sú hotové dva obchvaty. Spojnica medzi Sedliackou Dubovou a Nižnou je v príprave. Verejné obstarávanie na zhotoviteľa ešte nevyhlásili.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny