Na hlavný obsah

Za kočíky zaplatili, no dodnes ich nedostali. Peniaze sú v nedohľadne tiež, majiteľa e-shopu nedokážu kontaktovať

Podobnú skúsenosť opísali už stovky zákazníkov.

Za kočíky zaplatili, no dodnes ich nedostali. Peniaze sú v nedohľadne tiež, majiteľa e-shopu nedokážu kontaktovať
Ilustračná snímka detského kočíka. Foto: STVR

Nový prírastok do rodiny sa spája nielen s radostným očakávaním, ale aj s mnohými prípravami. Deväť mesiacov je však dosť času, a to aj na kúpu kočíka.

Aj mladé páry z našej reportáže si ho objednali, zaplatili a čakali, aby tesne pred pôrodom zistili, že zrejme vôbec nepríde.

Budúci rodičia našli svoje vysnívané kočíky ešte vlani na internetovom e-shope Baby-Merci. Hoci bola nutná platba vopred a dlhšia čakacia doba, tvrdia, že prístup majiteľa obchodu ich presvedčil nakúpiť práve u neho.

„Povedal nám, že je aj dlhšia čakacia doba, nakoľko o tento model je vysoký záujem, že okolo 60 dní. My sme s tým súhlasili, uhradili sme faktúru, čo bolo 690 eur, pretože bol akurát Black Friday. Že nám dá 140 eur zľavu,“ priblížila oklamaná zákazníčka Patrícia.

Internetový obchod mal aj kamennú predajňu. Na jej adrese sme našli už iba oznam, že predajňa skončila. No zastihli sme majiteľku priestorov a bývalého dodávateľa, ktorí nám tvrdili, že im majiteľ obchodu taktiež dlhuje.

„Poslal mi kontakt na ľudí, ktorí sú majiteľmi obchodu a deň na to, si vypol telefón,“ uviedol bývalý dodávateľ majiteľa obchodu Zdeněk Velecký. Majiteľ mu má dlžiť päťtisíc eur.

„Nevedeli sme, čo sa deje. Ešte v desiatom mesiaci sme mu dali výpoveď, pretože vždy sme sa museli domáhať nájomného, tak sme si povedali, že stačilo. Dali sme mu výpoveď s tým, že 31. decembra,“ priblížila majiteľka priestorov.

Zákazníci majiteľa nedokážu kontaktovať

Zákazníci, ktorým už zaplatený tovar ani po mesiacoch nedošiel, sa rozhodli odstúpiť od zmluvy. No narazili na problém, stránka je rovnako ako kamenný obchod zrušená a majiteľa nedokážu kontaktovať.

„Zrazu nastal moment, kedy boli vymazané všetky položky zo stránky a potom bolo už neexistujúca stránka,“ priblížil zákazník Roman Oravec. „Nikto z nás oklamaných sa doteraz neozval, že mu prišli od neho peniaze naspäť,“ dodala zákazníčka Patrícia.

„Správnym postupom by malo byť uplatnenie si práva na súde. Následne keď budú mať priznanú takúto pohľadávku, tak sa dá ísť do exekučného konania,“ priblížil nezávislý advokát Branislav Welter.

Okrem toho môžu zákazníci využiť lacnejšie a rýchlejšie mimosúdne alternatívne riešenie sporov. Čo už niektorí urobili, no úspešný výsledok v tomto prípade tiež nie je zaručený.

„Už sa na nás obrátili niektorí spotrebitelia. V zahraničí to môže byť efektívny nástroj. U nás má ešte veľa nedostatkov,“ uviedla Petra Čákovská zo Spoločnosti ochrany spotrebiteľov.

„Ak on nekomunikuje s orgánom dohľadu, obávam sa, či vôbec bude komunikovať s nejakým takýmto subjektom alternatívneho riešenia sporu,“ skonštatoval Marián Jargaš zo Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Ignoruje výzvy obchodnej inšpekcie

Majiteľ Mário Roessel totiž ignoruje výzvy spotrebiteľského združenia aj Slovenskej obchodnej inšpekcii. Pričom podobnú skúsenosť s nedodaným tovarom opísali už stovky ďalších zákazníkov. Na sociálnej sieti vytvorili skupinu oklamaných týmto e-shopom.

„Priemerná suma je tam okolo 800 eur, ale sú tam ľudia že 1 000 až 1 200 eur. Ja si myslím, že sa to pohybuje niekde cez 200-tisíc eur,“ povedal oklamaný zákazník Roman Oravec.

„Evidujeme jedenásť podnetov spotrebiteľov na tohto konkrétneho obchodníka. Z toho štyri podnety boli využité v kontrolnej činnosti. Závery z nej ešte nemáme, lebo výkon dohľadu ešte prebieha,“ priblížil Jargaš.

Za marenie kontroly môže Slovenská obchodná inšpekcia udeliť pokutu od 200 do 2 000 eur, a to aj opakovane. V prípade zisteného pochybenia hrozí sankcia až do 200-tisíc eur. Spoločníka a konateľa Mária Roessela sme sa márne pokúšali kontaktovať aj my.

Firma ešte stále existuje, na svojej adrese má však len virtuálne sídlo. Tak sme im doručili aspoň výzvu, nech nás kontaktujú. Podľa recepčného si však po poštu nikto už takmer dva roky nechodí.

Hľadali sme ho aj na adrese trvalého bydliska, kde býva jeho matka. Tvrdí, že na syna taktiež nemá kontakt. Podľa jej slov býva v podnájme v Stupave. Majiteľ obchodu sa nám ani po troch týždňoch neozval.

Firma dlhuje na daniach vyše 12-tisíc eur

Pomôcť by mohla polícia. Podľa dostupných informácií sa na ňu zatiaľ obrátili dvaja poškodení. „Vo vami uvedenom prípade evidujú policajti Okresného riaditeľstva Policajného zboru (PZ) v Bratislave V jedno trestné oznámenie,“ priblížila hovorkyňa Krajského riaditeľstva (KR) PZ Bratislava Katarína Bartošová.

„Vo vami uvedenom prípade evidujú policajti Okresného riaditeľstva PZ v Zlatých Moravciach jedno trestné oznámenie,“ uviedla hovorkyňa KR PZ Nitra Viktória Borloková.

„Je možné, že došlo aj k nejakému trestnému konaniu, lebo v úmysle seba obohatiť vylákal od ľudí peniaze,“ dodal advokát Branislav Welter. Podľa neho by bolo jednoduchšie a lacnejšie namiesto hromadnej žaloby využiť elektronické upomínacie konanie.

„Je tam polovičný súdny poplatok. Človek vyplniť formulár, ide to na okresný súd v Banskej Bystrici, ten automaticky bez nejakého veľkého skúmania vydá platobný rozkaz a ten sa doručuje do elektronickej schránky spoločnosti,“ priblížil Welter.

Doplnil, že pokiaľ spoločnosť na platobný rozkaz nebude reagovať, stane sa právoplatným a ľudia sa v horizonte jeden a pol mesiaca vedia dostať k judikovanej pohľadávke.

Firma Baby-Merci fungovala vyše desať rokov. Podľa verejne dostupných informácií dlhuje na daniach takmer 12-tisíc eur a za posledných päť rokov vykazovala väčšie straty než zisky.

Ani dlhoročné fungovanie teda nie je garancia dodania tovaru. Pri drahších objednávkach je lepšie si obchod preveriť aj na zozname dlžníkov. „V prvom rade si pri hocijakom nákupe cez internet treba preveriť subjekt, s ktorým uzatvárame zmluvu,“ dodala advokát.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko