Bratislava bude zlepšovať systém odvozu a likvidácie odpadu. Kontroverziu však vyvoláva fakt, že víťazom verejného obstarávania sa stala nemecká firma s najvyššou ponukou. Objavujú sa aj vážne pochybnosti o transparentnosti konania.
V relácii Reportéri sme sa pozreli, prečo bola ponuka, ktorá výrazne prekračuje cenové očakávania, označená za najlepšiu.
Spoločnosť Odvoz a likvidácia odpadu (OLO), ktorej je jediným akcionárom hlavné mesto, sa v Bratislave stará o zber komunálneho odpadu. V júli 2023 vyhlásila súťaž na digitalizáciu vozového parku. „Na žltých autíčkach, ktoré chodia po Bratislave, by boli umiestnené krabičky, ktoré by sledovali polohu vozidiel,“ vysvetlil zástupca spoločnosti d2B Marián Adzima.
Dispečerom by podľa jeho slov umožnili vždy ráno vytvoriť plán. Súčasťou projektu bola aj evidencia výsypov. „Na základe toho by potom OLO vedelo identifikovať, že ktorá nádoba bola vysoká a ktorá nebola,“ dodal Adzima
Vyhláseniu súťaže predchádzali konzultácie s desiatkou firiem, aby spoločnosť OLO mohla stanoviť optimálnu cenu.
„Priemer z predložených cenových ponúk bola suma 5 476 324 eur. OLO sa s ohľadom na finančný plán a rozpočtové možnosti rozhodlo stanoviť predbežnú hodnotu zákazky vo výške 2,75 milióna eur,“ uviedol hovorca hlavného mesta SR Bratislava Peter Bubla.
Podrobnostiam obstarávania, ktoré vyhlásila spoločnosť OLO, sa v relácii Reportéri venovala redaktorka Miroslava Ščobíková:
Dve podané ponuky
Odborník na verejné obstarávanie Miroslav Cák spresnil, že v priebehu nákupu tejto technológie sa prakticky realizovali tri procedúry obstarania.
„V prvom verejnom obstarávaní boli podané dve ponuky. Jedna bola za niečo málo nad dva milióny. Druhá bola za päť a pol milióna bez DPH, čo výrazne prekračovalo predpokladanú očakávanú hodnotu, ktorú by to malo mať podľa verejného obstarávateľa,“ vysvetlil.
Tretí záujemca sa do súťaže neprihlásil, na Úrad pre verejné obstarávanie však podal námietky.
„Kolegovia, ktorí z tej firmy podávali námietku, tvrdili, že podmienky sú diskriminačné a podľa nášho názoru sa neprihlási veľa uchádzačov,“ povedal Adzima. Smerovalo to podľa nich „k nejakému veľmi exaktnému zadaniu“.
„Odbor dohľadu vtedy tieto námietky vyhodnotil ako opodstatnené a rozhodnutím nariadil predmetné verejné obstarávanie zrušiť,“ pripomenul riaditeľ odboru komunikácie a protokolu Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) Michal Dzurjanin. Upozornil však, že obstarávateľ sa proti tomuto rozhodnutiu odvolal.
Spoločnosť OLO v stanovisku uviedla, že s rozhodnutím ÚVO nesúhlasila a požiadala predsedu ÚVO o preskúmanie zákonnosti tohto rozhodnutia.
ÚVO zmenil rozhodnutie
„Predseda úradu rozhodnutie zmenil a námietky zamietol,“ potvrdil Dzurjanin. Jeden zo zásadných argumentov bol podľa jeho slov ten, že navrhovateľ námietok ponuku ani nepredložil v tendri. A nikto iný ako navrhovateľ nenamietal nedostatočný opis predmetu zákazky.
„Ďalší fakt je, že kontrolovaný subjekt, teda OLO namietal, že počas predbežných trhových konzultácií sa autor námietky vyjadril, že opis predmetu je dostatočný a potom tvrdil opak,“ dodal.
Adzima objasnil, ako celý priebeh tendrov alebo verejných obstarávaní pre informačné systémy funguje. „Postupne sa upresňuje zadanie. Nie je to, ako keď staviate dom, že máte projekt, že koľko tehál. Tu hovoríme o nejakej virtuálnej funkčnosti,“ upozornil. Na problém sa dá prísť, keď v rámci opisu zákazky príde exaktné zadanie.
Finálne rozhodnutie úradu bolo také, že súťaž nebolo treba zrušiť. Súťaž tak pokračovala len s poľskou spoločnosťou ELTE, ktorá ponúkla svoje služby za 2, 067 milióna eur a nemeckou spoločnosťou C-Trace s ponukou 5,5 milióna eur. OLO po vyhodnotení ponúk konštatovalo, že poľská spoločnosť nepreukázala splnenie podmienok účasti.
„Zo súťaže nás vylúčili preto, že sme nedodali potvrdenie od slovenských úradov o nedoplatkoch na sociálnom a zdravotnom poistení a daniach,“ povedal zástupca spoločnosti ELTE GROUP Grzegorz Nowak. „Ale my ako firma nemáme zamestnancov, ani nepodnikáme na Slovensku,“ vyhlásil.
Obstarávanie mali zrušiť
Nemecká spoločnosť predložila neprijateľnú ponuku, lebo suma bola príliš vysoká. „Ja by som teda určite postupoval inak, keby som chcel dosiahnuť hospodárnosť,“ reagoval Cák. Verejný obstarávateľ podľa neho namiesto toho, aby to verejné obstarávanie číslo jeden zrušil a vyhlásil nanovo s nejakými upravenými podmienkami, začal rokovacie konanie so zverejnením.
„To je taká, nazvime to, že v tomto prípade výrazne netransparentná forma verejného obstarávania,“ skonštatoval Cák. „Verejný obstarávateľ pristúpil k tomu, že zmenil technickú špecifikáciu. Znížila sa ponuková cena z 5,5 milióna na 4,7 milióna eur,“ pokračoval.
„V rokovacom konaní prizval len toho drahého a prijal cenovú ponuku, ktorá je stále ešte výrazne vyššia než to, čo očakával. Takže popiera sám seba,“ zakončil Cák.
„Na rokovanie sme mohli pozvať len spoločnosť C-TRACE, pretože ako jediná preukázala splnenie podmienok účasti a jej ponuka zodpovedala formálnym požiadavkám verejného obstarávania,“ uviedla manažérka externej komunikácie OLO Zuzana Balková.
Menej transparentný proces
Cák uviedol, že zákon verejnému obstarávateľovi umožňuje urobiť rokovacie konanie so zverejnením otvorené. „On to však neurobil,“ dodal.
„On si vybral ten menej transparentný proces bez oznámenia,“ povedal. „Možno by tam tak prišli aj iní uchádzači, lebo on vlastne v tom pôvodnom verejnom obstarávaní de facto nastavil strop 2,7 milióna,“ skonštatoval.
Na otázku, prečo OLO zvolilo tento postup, sme odpoveď nedostali. Spoločnosť ELTE podľa svojho zástupcu o týchto skutočnostiach nevedela.
„Dozvedeli sme sa o tom, až keď nám oznámili, že z prvého kola súťaže nás vylúčili pre formálne nedostatky,“ povedal Nowak. To bol podľa neho moment, keď sa dozvedeli, že vyhlásili ďalšie kolo súťaže, do ktorého ich neprizvali.
„Z pohľadu nejakej nákupnej taktiky a snahy nakúpiť to čo najlepšie, to čo urobili v podstate je najhorší proces. To najhoršie, čo sa dá,“ skonštatoval Cák.
OLO vyhlasuje druhú súťaž
V čase rokovacieho konania však OLO vyhlásilo aj druhú súťaž. Bolo to vtedy, keď čakalo na výsledok odvolania zo strany Úradu pre verejné obstarávanie.
„S cieľom nestrácať čas sme v apríli 2024 vyhlásili druhú súťaž na dodanie riešenia bez integrácie, keďže práve integrácie sa týkali námietky, pre ktoré ÚVO zrušil prvú súťaž,“ vysvetlila manažérka externej komunikácie OLO.
To, že boli vyhlásené s nejakým časovým odstupom dve verejné obstarávania na ten istý predmet zákazky v tomto prípade považuje Cák za bezproblémovú vec.
„Bola to vec taktická, keby náhodou verejné obstarávanie číslo jeden bolo zrušené, keďže to bolo namietané na ÚVO, tak by sa pokračovalo s verejným obstarávaním číslo dva,“ vysvetlil. Tak by podľa neho došlo k časovej úspore na strane verejného obstarávateľa. „Takže tu nejakú komplikáciu nevidím,“ vyhlásil.
Predbežná hodnota zákazky bola rovnaká ako v prvej súťaži. Do druhej sa prihlásili obidve firmy z prvej súťaže plus tretia. Poľská firma znížila ponuku na 2 027 138 eur. Nemecká znížila ponuku z 5,5 milióna na 4,99 milióna eur. Tretia zo Slovenska ponúkala služby za necelých 2,3 milióna eur.
„Neboli sme vyzvaní, aby sme dodali chýbajúce dokumenty. Len sme boli vylúčení z výberového konania,“ povedal Nowak. „Neodvolávali sme sa, pretože prebiehalo druhé kolo súťaže, kde bola naša ponuka cenovo atraktívna,“ pokračoval.
Dodal, že v druhom kole sa objavila aj ponuka od slovenskej firmy, ktorá sa cenou tiež vtesnala do požadovaného predbežného rozpočtu.
Tiché zrušenie súťaže
Potom nastal zlom, OLO totiž druhú súťaž zrušilo. V stanovisku uviedlo, že uvedená súťaž sa nevyhodnocovala a bola zrušená, keďže sa po rozhodnutí predsedu ÚVO z júna 2024 pokračovalo vo vyhodnotení predložených ponúk na komplexné riešenie digitalizácie vozového parku vrátane integrácie, teda v prvej súťaži.
„Posledný dokument, ktorý sme dostali, bola zápisnica, kde boli uvedené, že traja uchádzači podali cenovú ponuku,“ povedal Adzima. „Zo zápisnice jednoznačne vyplýva, že dvaja podali podobnú cenu a jeden uchádzač dal dvojnásobnú cenu. A vtedy ostalo úplné ticho,“ priblížil.
O zrušení druhej súťaže sa uchádzači z Poľska a zo Slovenska oficiálne dozvedeli až v týchto dňoch. Dokument, ktorý hovorí o zrušení súťaže, pribudol na stránke verejných obstarávaní nedávno. Krátko po tom, ako sa Reprotéri o súťaž začali zaujímať.
„Informácia, že súťaž bola anulovaná, sa objavila 7. marca tohto roku,“ povedal Nowak.
„Dokonca k tomu obstarávaniu, ktoré bolo prvé vyhlásené v roku 2023, za posledné dni začali pribúdať a boli nahrávané celkom vážne dokumenty. Zápisnice z otvárania ponúk,“ uviedol Adzima. „Príde mi to ako naozaj neštandardné, že po roku a pol niekto dohráva teraz dokument,“ skonštatoval.
OLO na otázky v tejto súvislosti do našej uzávierky nereagovalo.
„Prečo nepokračoval v súťaži číslo dva, kde dostal ponuky nižšie než predpokladal a prečo pokračoval v rokovacom konaní, kde mu bola predložená vlastne len jedna ponuka s cenou výrazne vyššou, tak to neviem,“ vyhlásil Cák.
„Možno mi chýbajú nejaké detaily, ale vnímam to ako postup, ktorý asi nie úplne viedol k najhospodárnejšej ponuke,“ skonštatoval.
Spoločnosť OLO v stanovisku uviedla, že jej záujmom bolo obstarať komplexné riešenie. „Keďže na základe rozhodnutia predsedu ÚVO sme mohli pokračovať v prvej súťaži na komplexné riešenie digitalizácie vozového parku vrátane integrácie, tak sme tak v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní aj urobili,“ dodala.
Víťazí najvyššia ponuka
Víťazom sa stala v januári tohto roku nemecká spoločnosť C-TRACE so sumou takmer 4,7 milióna eur bez DPH. Podpísaná je na päť rokov.
„Uspela spoločnosť, ktorá ako jediná predložila ponuku na komplexné riešenie digitalizácie a predložila všetky požadované doklady a dokumenty na preukázanie jej kvalifikácie,“ uviedla spoločnosť OLO. Nemecká spoločnosť zároveň ponúkla komplexné riešenie spĺňajúce stanovené požiadavky.
„Zdôvodnenie, ako prišli k tomu, že koho vybrali, tak zapôsobilo na mňa veľmi, veľmi zle. Dovolím si tvrdiť, že dobrý hospodár sa takto nespráva,“ zhodnotil Adzima. „Sme zaskočení, priam šokovaní procesom, akým na Slovensku prebieha verejné obstarávanie,“ reagoval Nowak.
Pre spoločnosť C-TRACE predstavuje zákazka od OLO dôležitý krok. „Vidíme veľký potenciál pre digitalizáciu odpadového hospodárstva na Slovensku,“ uviedla v stanovisku.
Nowak pripomenul, že ich firma už dlho realizuje podobné projekty vo viacerých hlavných mestách ako napríklad vo Varšave, Vilniuse a Ľubľane. „Cena, ktorú sme predložili, predstavovala skutočnú cenu tohto typu projektu na trhu. Odzrkadľuje reálne náklady tohoto typu riešení pre danú veľkosť firmy a počet vozidiel, ktorými disponuje zadávateľ,“ tvrdil.
„Ako potenciálny uchádzač sme museli dokázať, že máme skúsenosť s takýmito projektami,“ povedal Adzima. Podľa jeho slov zabezpečili referenčné listy od svojich zákazníkov a zákazníkov partnerskej firmy, ktorá s nimi bola v konzorciu. „Sú to projekty, ktoré sú vo významných českých a slovenských mestách. Napríklad projekt v Prahe,“ konkretizoval.
Dzurjanin objasnil, že ÚVO je povinný sa zaoberať akýmkoľvek podnetom, ktorý v tejto súvislosti príde. „Obstarávateľ môže akurát dostať pokutu, ak porušil zákon,“ skonštatoval. Spresnil, že jej výška je do päť percent celkového objemu zákazky. Úrad podľa Dzurjanina zatiaľ neriešil prípad, pri ktorom by išiel podnet na políciu.
Odborník navrhuje preverenie
Cák uviedol, že by to mohla skontrolovať dozorná rada, lebo je to akciová spoločnosť.
„OLO nakladá s verejnými financiami. To znamená, ak vznikli takéto podozrenia, ktoré hovoríte, je podľa mňa potrebné, aby boli náležite zo strany vedenia OLO objasnené. Aby boli pochybnosti naplno vyvrátené,“ povedal člen dozornej rady OLO Branislav Záhradník.
Dozorná rada podľa svojej predsedníčky Petry Hudákovej kontrolu v tomto prípade neplánuje iniciovať. „Na základe dostupných informácií je táto zákazka v súlade s transparentným konaním a v rámci zákona o verejnom obstarávaní,“ vysvetlila.
„Mrzí ma to, že to tak dopadlo, lebo jedna dôležitá vec, nepotrebujeme si všetko objednávať zo zahraničia,“ skonštatoval Adzima.
Dodal, že aj na Slovensku aj v Čechách sú kvalitné firmy, ktoré vedia dodať kvalitné riešenia a za rozumnejšie peniaze ako firmy zo západu, kde kúpna sila aj platy sú vyššie, takže náklady respektíve investície do takýchto implementácii zo zahraničia sú omnoho vyššie.
„Projekt najprv začneme so zamestnancami z Nemecka, pričom vytvoríme spoločnosť C-TRACE s.r.o. a vybavíme ju personálom, ktorý získame na Slovensku,“ uviedla nemecká firma C-TRACE. Slovenský personál by mal dlhodobo spravovať projekt OLO. „Nemecký personál bude k dispozícii už len ako podpora pre našich pracovníkov na mieste,“ dodala C-TRACE.
„Ak nedôjde do najbližšieho rokovania dozornej rady k uspokojivému objasneniu celého postupu, požiadam na najbližšom rokovaní dozornej rady, aby sme sa tejto problematike venovali,“ upozornil Záhradník.
OLO podľa Cáka touto procedúrou popiera samé seba. „Popiera ten dôvod, prečo to rokovacie konanie so zverejnením začal. Tvrdí, môžem použiť tento netransparentný spôsob zadania, pretože mi prišli neprijateľné ponuky, ale zároveň v netransparentnom spôsobe zadania si za víťaznú vybral neprijateľnú ponuku,“ uviedol.