Na hlavný obsah

Prešiel k novému lekárovi, no jeho zdravotná karta nie. Pôvodný lekár ju nechce odovzdať

Komplikácie vznikli pacientovi aj poisťovni.

Prešiel k novému lekárovi, no jeho zdravotná karta nie. Pôvodný lekár ju nechce odovzdať
Na snímke pán Peter. Foto: STVR

Zmeniť svojho všeobecného lekára je právom každého pacienta. Dôvody môžu byť rôzne – naše sťahovanie, odchod lekára do dôchodku, ale aj nespokojnosť s poskytovanou zdravotnou starostlivosťou. Hoci nejde o zložitý proces, v prípade pána Petra to neplatí. Bývalý lekár totiž už viac ako pol roka zadržiava jeho zdravotnú kartu. Toto však nie je jediný problém a pán Peter zjavne nie je jediným pacientom, ktorý sa k svojej zdravotnej dokumentácii nevie dostať.

Peter Galandák navštívil ambulanciu svojho dnes už bývalého lekára Maroša Liptáka naposledy vlani v septembri. Keďže ho bolelo koleno a 1. októbra ho čakala operácia, chcel požiadať o predoperačné vyšetrenia a PN. Stretnutie sa skončilo hádkou. „Doktor Lipták mi povedal, že mu už pol roka dlhujem 30 eur. Nevedel som o tom vôbec nič a nebolo to ani uvedené v mojich záznamoch,“ hovorí pán Peter.

Nasledoval konflikt, ktorý ukončili privolaní policajti. „Po príchode na miesto policajti zistili, že išlo o slovné nezhody. Osoby boli poučené o možnosti podania trestného oznámenia, ktoré podať odmietli,“ uvádza Krajské riaditeľstvo PZ v Nitre.

Ešte v ten deň sa pán Galandák rozhodol zmeniť všeobecného lekára. S novou ambulanciou spísal Dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti a zároveň odstúpenie od dohody s doktorom Liptákom.

„Poslali sme riadne vyplnené oznámenie o tom, že pacienta sme prebrali ku dňu tomu a tomu do našej zdravotnej starostlivosti. Následne by nám mal tento bývalý všeobecný lekár poslať aj zdravotnú dokumentáciu pacienta,“ vysvetľuje súčasný všeobecný lekár Petra Galandáka Michal Balco.

Povolenia od samosprávnymi krajmi

Proces zmeny všeobecného lekára môžu kontrolovať samosprávne kraje. Tie zároveň ambulanciám vydávajú aj povolenia na poskytovanie zdravotnej starostlivosti. „Odstúpenie od dohody je platné prvým dňom kalendárneho mesiaca, nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom bola žiadosť doručená,“ vysvetľuje hovorkyňa Nitrianskeho samosprávneho kraja Zuzana Vilčeková.

Lekár Maroš Lipták si však dokumenty zaslané doporučene poštou neprevzal. „Odmieta to prevziať. Bolo tam všetko – podpis aj dátum. Povedal mi, aby som prišiel osobne,“ hovorí pán Galandák.

Zákon však pacientovi neukladá povinnosť priniesť odstúpenie od dohody pôvodnému lekárovi osobne. Navyše, odovzdanie zdravotnej dokumentácie prostredníctvom pacienta je v rozpore so zákonom.

„Lekár je povinný preukázateľne odovzdať zdravotnú dokumentáciu alebo jej rovnopis novému poskytovateľovi, s ktorým pacient uzatvoril dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti. Musí tak urobiť do siedmych dní od jej vyžiadania,“ vysvetľuje hovorkyňa Vilčeková.

Odmietol prevziať poštu

„Dvakrát ho vyzval lekár Balco a raz som mu poslal žiadosť s doručenkou aj ja. Odmietol to prevziať, čo je aj uvedené na tom papieri. Moja zdravotná dokumentácia je ešte stále u doktora Liptáka,“ sťažuje sa pán Peter.

„Absencia zdravotnej dokumentácie je pomerne závažná vec. Keďže pacient je u nás nový, potrebujeme si zistiť jeho zdravotnú históriu, anamnézu a všetky ochorenia, ktoré doteraz prekonal alebo na ktoré sa lieči. Rovnako potrebujeme vedieť aké lieky užíva, prípadne alergie, ktoré má a ďalšie skutočnosti súvisiace s jeho zdravotným stavom,“ vysvetľuje doktor Balco.

Problém s doručovaním zdravotnej dokumentácie eviduje ambulancia všeobecného lekára, v ktorej pôsobí doktor Balco, aj pri ďalších, približne 80 bývalých pacientoch doktora Liptáka.

„Vyskytlo sa niekoľko komplikácií u viacerých pacientov, ktorým pán doktor Lipták dával jednoznačne najavo, pomerne expresívnym spôsobom, že nesúhlasí s ich prestupom z jeho ambulancie konkrétne do našej ambulancie. Je to však v rozpore s právom slobodnej voľby pacienta o jeho ošetrujúcom lekárovi,“ pokračuje Balco.

Jedna oficiálna sťažnosť

Nitriansky samosprávny kraj však na doktora Liptáka eviduje len jednu oficiálnu sťažnosť – od Petra Galandáka. „Náš úrad rieši podnet spomínaného pána výkonom dozoru podľa osobitného predpisu príslušného zákona,“ uvádza hovorkyňa Vilčeková.

Osobne sme boli aj za doktorom Marošom Liptákom. Vyjadriť sa nemal čas. Následne sme mu postupne ponúkli tri termíny nakrúcania, vždy s predstihom niekoľkých dní. Buď ich odmietol, alebo na ne nereagoval.

Ponuka na stretnutie od doktora Liptáka nakoniec prišla večer pred ním navrhovaným termínom. Vzhľadom na plánovanie výroby televíznej publicistiky sme museli odmietnuť a požiadali sme ho o písomné odpovede na zaslané otázky. Do uzávierky však neprišli.

„Počkajte si na rozhodnutie Úradu Nitrianskeho samosprávneho kraja,  ktorý Vám ako jediný oprávnený správny orgán poskytne finálne stanovisko v danej veci,“ vyjadril sa doktor Lipták v mailovej komunikácii.

Zákon však samosprávnemu kraju neukladá žiadnu lehotu, do kedy musí o sťažnosti pacienta rozhodnúť. „Ak sa preukáže, že lekár porušil zákon tým, že neposkytoval zdravotnú dokumentáciu do siedmych dní od jej vyžiadania, príslušný orgán, ktorý udeľuje povolenia, v tomto prípade Nitriansky samosprávny kraj, uloží držiteľovi povolenia pokutu až do výšky 9 958 eur,“ objasňuje Vilčeková.

Komplikácie s poisťovňou

Prístup doktora Liptáka spôsobil komplikácie nielen pacientovi a jeho novému ošetrujúcemu lekárovi, ale aj zdravotnej poisťovni Petra Galandáka. Všeobecní lekári majú totiž povinnosť informovať poisťovne o prírastkoch a úbytkoch pacientov. Túto povinnosť si splnil len jeho nový lekár.

„V našom informačnom systéme sme zistili, že na pacienta sú evidovaní dvaja všeobecní lekári. Podľa zmluvných podmienok je potrebné, aby si tento konflikt vyriešili všeobecní lekári. To znamená, že oni sa musia dohodnúť, kto je všeobecným lekárom pacienta a kto za neho bude poberať takzvanú kapitačnú platbu,“ uvádza hovorca zdravotnej poisťovne Dôvera Matej Štepiansky.

„Podľa legislatívy je neprípustné, aby pacient v danom časovom úseku mal súčasne dvoch ošetrujúcich všeobecných lekárov,“ vysvetľuje Balco.

„Keďže k dohode medzi lekármi nedošlo, na základe dokladov, ktoré nám boli predložené, to znamená ukončenie dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti a uzavretie dohody s novým poskytovateľom, túto vec vyriešili sme my k 20. februáru,“ pokračuje hovorca poisťovne.

Problémy s PN

Vzniknutý chaos však stihol ešte v januári spôsobiť Petrovi Galandákovi a doktorovi Balcovi ďalší problém. „V januári som išiel k lekárovi, nakoľko som si natiahol sval na pravej ruke. Tam ma ošetrili, pichli mi injekciu a dali mi PN,“ spomína pán Peter.

„Následne nás pacient s odstupom času kontaktoval s otázkou, prečo sme túto PN stornovali bez jeho vedomia alebo upovedomenia. V ambulancii sme všetci zostali prekvapení. Až ďalším skúmaním histórie záznamov v e-zdraví sa zistilo, že túto elektronickú PN si prevzal bývalý ošetrujúci všeobecný lekár – pán doktor Lipták. Tým pádom získal prístup a možnosť túto PN upravovať, ukončiť alebo predlžiť,“ pokračuje Balco.

„Predpokladáme, že je to v dôsledku toho, že nebol ukončený ten konflikt o tom, kto je ošetrujúcim lekárom nášho poistenca. My z našej pozície zdravotnej poisťovne nevieme ukončiť prístup do elektronickej zdravotnej knižky,“ vysvetľuje hovorca poisťovne.

Podľa zákona o zdravotnej starostlivosti môže elektronickú PN potvrdzovať a vykonávať v nej zmeny len ten všeobecný lekár, s ktorým máme uzatvorenú dohodu.

„V súlade s platnou legislatívou má pôvodný všeobecný lekár prístup k údajom z elektronickej zdravotnej knižky osoby aj po zániku dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti v rozsahu tých elektronických zdravotných záznamov, ktoré vznikli do zániku platnosti dohody,“ uvádza hovorkyňa Národného centra zdravotníckych informácií Alena Krčová.

Neoprávnený prístup k údajom

Keďže v tomto prípade môže ísť o neoprávnený prístup k zdravotným údajom pacienta, Peter Galandák má právo obrátiť sa aj na ďalšie inštitúcie: Úrad na ochranu osobných údajov, Národné centrum zdravotníckych informácií či Ministerstvo zdravotníctva. Podobným situáciám pri zmene všeobecného lekára má zabrániť nový register dohôd, v ktorom budú ambulancie povinné registrovať dohody s pacientmi.

„Register dohôd sa stane od 1. júna 2025 referenčným registrom. Pri úhradách paušálnych platieb poskytovateľom zdravotnej starostlivosti budú musieť na údaje v ňom prihliadať aj zdravotné poisťovne. Vďaka registru bude môcť byť účinná vždy len jedna dohoda. Na základe nej sa kapitačná platba bude vyplácať,“ pokračuje hovorkyňa Krčová.

„V drvivej väčšine prípadov nie je problém zo strany predošlých obvodných lekárov v tom, že by nám nejakým spôsobom sťažovali prevzatie pacienta, alebo by nespolupracovali,“ vysvetľuje lekár Balco.

„Očakávam, že VÚC vyvodí dôsledky a nebude toto robiť iným pacientom. Nie som tam totiž iba ja, je tam veľa pacientov,“ dodáva pán Peter.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko