Ministerstvo hospodárstva chce posilniť práva spotrebiteľov. Na vláde prešiel zákon, ktorý kopíruje nariadenie Európskej únie o ochrane spotrebiteľov pri práve na opravu a takzvanom greenwashingu. Únia a rezort hospodárstva tak chcú zamedziť klamlivej reklame, ktorá by tvrdila, že výrobok či služba sú ekologické, keď to tak v skutočnosti nemusí byť.
Ministerstvo hospodárstva vo vláde presadilo zákon o ochrane spotrebiteľa. Rezort chce zamedziť praktikám obchodníkov a firiem prezentovať svoj tovar alebo službu ako ekologickú.
“Greenwashing je klamlivá praktika, ktorá sa snaží prezentovať firmy zelenšie než naozaj sú. Najjasnejším dôkazom, akým sa greenwashing prejavuje je to, koľko firma investuje do skutočnej zelenej aktivity a koľko investuje do reklamy,“ ozrejmila členka Greenpeace Slovensko Dorota Osvaldová.
“Obchodníci nebudú môcť označiť výrobok za ekologický či opraviteľný, ak to nebudú vedieť jednoznačne preukázať,“ vyjadrilo sa ministerstvo hospodárstva SR.
Ochrane spotrebiteľa sa v relácii Správy venoval redaktor STVR Erik Adamson:
Rada pre reklamu už v minulosti riešila podnet na spoločnosť práve vo vlastníctve rezortu hospodárstva. Organizácia Greenpeace však prijatie smernice víta. “Vnímame, že táto smernica je krok správnym smerom. Otázkou je, ako sa bude vymáhať,“ uviedla Osvaldová.
Novela zavádza aj právo na opravu a informovanie o životnosti produktov. Obchodníci budú musieť informovať aj o dostupnosti náhradných dielov a softvérových aktualizáciách. Slováci však s opravami nečakajú na obchodníka a s hľadaním informácií nemajú problém.
“Slovensko vytvára právny rámec pre budúce napojenie na plánovanú európsku online platformu pre opravy, ktorá má byť spustená v roku 2027,“ informovalo ministerstvo hospodárstva.
Európska únia začne vymáhať túto smernicu až od septembra roku 2026. Za nedodržiavanie nariadení a smerníc Únie alebo ich neskorú implementáciu, členské štáty dostávajú pokuty.