Opozičná SaS vyzvala v pondelok (23. 6.) ministra zdravotníctva Kamila Šaška (Hlas-SD), aby zrušil tender na zabezpečenie vrtuľníkovej záchrannej služby vo výške 80 miliónov eur. Poslanec Národnej rady SR Tomáš Szalay (SaS) tvrdí, že zvýhodňuje súčasného prevádzkovateľa. SaS preto pripravuje podnety na Úrad pre verejné obstarávanie (UVO) a Protimonopolný úrad (PMÚ) SR.
„Osvedčenie leteckého prevádzkovateľa (AOC), ktoré oprávňuje vykonávať leteckú činnosť, môžete získať len na základe zmluvy s ministerstvom zdravotníctva, bez zmluvy to nedostanete, ale zmluvu dostanete až po tom, ako vyhráte tender. Podmienku vie splniť presne jedna firma, ktorá dnes vrtuľníky prevádzkuje,“ upozornil Szalay.
Poukázal aj na to, že žiadateľ musí mať ešte pred súťažou zabezpečenú budovu, priestory či heliport s nočnou prevádzkou. Opäť to podľa poslanca zvýhodňuje súčasného prevádzkovateľa Air-Transport Europe, keďže má zázemie už vybudované. „Každý ďalší by si to musel zazmluvniť, vybaviť, vybudovať a nie je možné, aby sa takáto podmienka spĺňala,“ poznamenal Szalay.
Považuje tiež za diskriminačné, že osvedčenie musí byť iba slovenské, pričom zahraničné certifikáty nie sú akceptované. Uchádzač zároveň musí dokladovať buď vlastníctvo vrtuľníka, alebo vinkulovať desať miliónov eur na každú zo siedmich staníc, čo je podľa Szalaya likvidačná podmienka pre každého iného než aktuálneho poskytovateľa.
Szalay zároveň kritizuje krátku lehotu na predkladanie ponúk. Od vyhlásenia tendra do uzávierky majú záujemcovia len 32 dní, čo podľa neho nestačí na zabezpečenie všetkých potrebných dokumentov. Tvrdí, že ministerstvo zdravotníctva ani Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby SR týmto postupom neprejavili záujem o „reálnu súťaž“.
Reakcia leteckej záchranky
„V snahe poukázať na potrebu zlepšenia v zdravotníctve, žiaľ, prezentoval informácie, ktoré naznačujú, že sa podrobne neoboznámil s podmienkami výberového konania, o ktorom hovoril. Zo dňa na deň sa stal zároveň odborníkom na letectvo, čo sa prejavilo jeho chaotickými informáciami,“ reagovala spoločnosť Air-Transport Europe v reakcii na Szalayove vyjadrenia.
Poukázala na to, že podmienky neuvádzajú, že by uchádzač musel byť držiteľom slovenského osvedčenia leteckého prevádzkovateľa. Rovnako, že osvedčenie nie je podmienené zmluvou s ministerstvom zdravotníctva.
„S údivom sledujeme výhrady pána Szalaya týkajúce sa požiadavky na preukázanie materiálneho a priestorového zabezpečenia uchádzača vo výberovom konaní. Táto výhrada je v priamom rozpore s predchádzajúcou výhradou zo strany KDH, ktorá kritizovala to, že sa môže vo výberovom konaní uchádzať aj subjekt, ktorý nemá k dispozícii zázemie, vybavenie či personál,“ zhrnula spoločnosť.
Dodala, že tieto dve kritiky si vzájomne odporujú. „Vytvárajú dojem, že cieľom nie je konštruktívna diskusia, ale snaha vyvolať kauzu bez ohľadu na fakty,“ uviedla spoločnosť. Tiež deklarovala, že sa nebráni konkurencii ani férovej súťaži.
Téme sa v Správach venovala aj redaktorka Veronika Britaňáková: