Je to na porazenie, keď ako majiteľ bytu nemôžete rozhodovať o tom, čo sa vášho bytu a bytovky týka. V Slovenskej Ľupči už vyše roka trvá spor o to, kto je vlastne správcom vyše 60 bytov v dome.
Majitelia bytov si zvolili nového správcu. Ten predchádzajúci to ale odmieta akceptovať a odovzdať potrebné dokumenty.
Nezhody sa začali pred viac ako rokom, keď vtedajší správca bytového domu, spoločnosť DHJ Group, riešil prestavbu systému odpadových vôd pre bytovku. Tá pôvodne patrila podniku Biotika, dnes je však samostatným bytovým domom.
Obyvateľom, z ktorých väčšina má byty v osobnom vlastníctve, prekážalo, že im správca neumožnil nahliadnuť do dokumentov. Po viacerých sporoch sa ho preto rozhodli vymeniť.
Nezhodám medzi starým a novým správcom bytového domu sa v relácii Občan za dverami venoval redaktor STVR Miro Lupták:
„Prichádzali sme do potýčok. On si presadzoval len to svoje. Ďalšia vec je, že sme nemali vôbec prehľad o čerpaní peňazí na prestavbu. Povedali sne si, že nemáme ani prehľad o tom, ako sa využívajú naše prostriedky, ktoré si platíme do fondu opráv,“ približuje majiteľ bytu Miroslav Ševčík.
„Chceli sme vedieť o našich finančných prostriedkoch, ako to je, aby to bolo transparentnejšie,“ dopĺňa majiteľ bytu Pavel Malec.
„Zákon o vlastníctve bytov a nebytových priestorov vlastníkom dáva takéto právo, čiže áno, pokiaľ chcú nahliadnuť do dokumentácie, samozrejme môžu. Je to ich právo,“ informuje Ján Macík z inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) Ján Macík.
„Keď sme tu mali správcu pred piatimi rokmi, keď mal odovzdať doklady, zhoreli mu papiere. Chceli sme teda predísť tomu, aby nám nezmizli doklady, aby mal nový správca s čím robiť,“ odôvodňuje Malec
Urobili si vlastné hlasovanie
Keďže pôvodný správca odmietol vypísať písomné hlasovanie, v ktorom sa dva body týkali práve zrušenia zmluvy so starým správcom a podpísania s novým, zorganizovali si majitelia bytov hlasovanie sami.
„Bola tam vyše nadpolovičná väčšina, asi 46 ľudí hlasovalo za,“ uvádza majiteľ bytu Peter Krupa. Výsledok hlasovania potvrdzuje aj Pavel Malec. „Na základe toho sme uzavreli zmluvu s novým správcom,“ dodáva.
„Keď som po osobnej výzve osobne prišiel do kancelárie prevziať si dokumentáciu, pred nosom mi zatvoril dvere, že sa so mnou nemá o čom rozprávať,“ opisuje novozvolený správca bytového domu Milan Kuzma.
„Bývalý správca je povinný odovzdať akúkoľvek dokumentáciu a doklady bytového domu novému správcovi. Ak to neurobí, porušuje svoju zákonnú povinnosť,“ informuje Marek Perdík zo Združenia pre lepšiu správu bytových domov.
Výpoveď neakceptuje
Oslovili sme aj konateľa doterajšieho správcu. Bol ochotný stretnúť sa, ale nie vystupovať pred kamerou. Poskytol len písomné stanovisko, v ktorom uviedol, že výpoveď o výkone správy neakceptuje, pretože písomné hlasovanie vlastníkov bolo v rozpore so zákonom.
„Podpis poverenej osoby musí byť úradne overený, rovnako pravosť podpisov vlastníkov. V tomto prípade nebol,“ píše vo vyjadrení konateľ DHJ Group s.r.o.
„Podmienky hlasovania upravuje zákon o správe bytových a nebytových priestorov. Ak je medzi stranami spor o platnosti výpovede, rozhodnúť môže jedine súd,“ hodnotí nezávislý advokát Peter Múkera ml.
Doterajší správca sa obrátil na súd vo veci vydania neodkladného opatrenia, v ktorom žiadal, aby sa novozvolený správca zdržal výkonu správy.
„Okresný súd v rozpore s praxou uviedol, že žalobca nie je prehlasovaný vlastník a preto sa nemôže domáhať posúdenia hlasovania. Odvolací krajský súd sa tým nezaoberal nie preto, že by dal za pravdu vlastníkom, ale pre technickú chybu systému,“ podotýka vo vyjadrení konateľ DHJ Group s. r. o.
Situáciu preverovala SOI
Ak by súd vyhovel žalobcovi a vydal neodkladné opatrenie o zákaze výkonu správy, bytovku by naďalej spravoval pôvodný správca. Bytovka by teda bez správcu nezostala.
„Bežná komunikácia medzi správcami je v tom, že starý správca pripraví dokumentáciu, odovzdá kompletne účtovné doklady, právne doklady, doklady k projektu domu a zmluvy. Všetko odovzdá novému správcovi cez protokol. Rozlúčia sa, nový správca začína pracovať. Toto, čo sa stalo, vo mne rozhodne evokuje, že niečo nie je v poriadku,“ hodnotí novozvolený správca bytového domu Milan Kuzma.
Vlastníci bytov sa obrátili aj na Slovenskú obchodnú inšpekciu. V tomto prípade má totiž zmluva o výkone správy spotrebiteľský charakter a spadá do jej kompetencie. Ak by šlo o spoločenstvo vlastníkov bytov, teda právny subjekt, už by to riešil obchodný zákonník.
„Tunajší inšpektorát správcovi dal opatrenie zdržať sa nekalej obchodnej praktiky. Správca, teda kontrolovaný subjekt, navrhol dobrovoľné opatrenia. Je to navyše ďalej v riešení, čiže to zatiaľ nie je uzavreté,“ uvádza Ján Macík z inšpektorátu SOI pre Banskobystrický kraj.
Čo však kontrola u doterajšieho správcu zistila a o aké dobrovoľné opatrenia išlo, sme sa nedozvedeli ani od inšpekcie, ani od správcu.
„Aktuálne sme s našim právnym zástupcom podali poslednú výzvu na odovzdanie dokumentácie. Ak k odovzdaniu dokumentácie nedôjde, budeme to musieť podať na súd. S tým, že budeme žalovať priamo pána správcu, aby nám dokumentáciu vydal na základe rozhodnutia súdu,“ upozorňuje Kuzma.
„Zmluva o výkone správy bola aj súčasťou hlasovania. Každý si ju mohol prelistovať a pozrieť,“ podotýka Malec.
„Cítim sa správcom v tom, že máme riadne podpísanú zmluvu. Máme riadne dohodnuté Pravidlá výkonu správy bytového domu, ale pôvodný správca nám neodovzdal žiadnu dokumentáciu, žiadne zmluvy a ani bankový účet. Tým pádom prakticky výkon správy nie je možný,“ konštatuje Kuzma.
Obe strany sa obrátia na súd
Už najbližšie dni ukážu, kto bude mať v tomto čudnom spore správcov pravdu. Obe strany sa totiž môžu obrátiť na súd a obe to pravdepodobne aj urobia.
„Doterajší správca sa môže domáhať neplatnosti výpovede. Nový správca má možnosť domáhať sa voči doterajšiemu správcovi vydania celej zmluvnej dokumentácie týkajúcej sa bytového domu,“ upresňuje Múkera.
„Súd dokáže spor riešiť aj osem rokov, ale vy ako človek, ktorý býva v bytovom dome a žije v ňom, nemôžete čakať osem rokov, aby sa konečne spor ukončil,“ usudzuje Perdík.
„Ja si osobne myslím, že tu už ide len o to, aby sme sa rozišli ako normálni ľudia a nie ťahať sa po súdoch. On si nechce uvedomiť, že ľudia ho tu nechcú a ja tiež neviem, ako niekto môže robiť v prostredí, kde vie, že nie je vítaný,“ hodnotí Ševčík.
Pripomína, že nemôžu vykonávať ďalšie opravy, ktoré potrebujú. „Ostávame zatiaľ rukojemníci bývalého správcu,“ dodáva.