Ani po vyše roku nemajú na východe sľubované nové nízkopodlažné elektrické vlakové súpravy známe ako Panter. Za peniaze z eurofondov ich železničná spoločnosť obstarala deväť práve s tým, že budú premávať na východe.
Tam sa však dostala iba jedna súprava. Pôvodne ministerstvo hovorilo, že sa to o rok zmení, doteraz sa však musia v okolí Prešova uspokojiť s náhradnými súpravami.
Prečo na východe stále chýbajú moderné vlaky, zisťoval v relácii Ranné správy redaktor STVR Róbert Latta:
Pred vyše štyrmi rokmi čelila železničná spoločnosť kritike za to, že presunula nové vlaky z východu do Žiliny či na trať Bratislava – Komárno. Rovnako pred vyše rokom sa osem z deviatich nových Panterov namiesto východu ocitlo v Trnave a okolí.
„Faktom je, že podmienkou čerpania eurofondov na nákup štvordielnych elektrických súprav bolo ich uplatnenie na území východného Slovenska,“ uviedol konateľ IDS Východ Milan Škroupa.
„Oficiálnym vysvetlením zo strany železničného dopravcu je to, že predmetné súpravy, elektrické štvordielne vlaky, nie sú vybavené európskym zabezpečovacím systémom, ktoré sú podmienkou ich nasadenia na hlavných tratiach východného Slovenska,“ dodal.
Namiesto spomínaných nových Panterov prišli staršie súpravy. „Hlavným problémom náhradných súprav, ktoré jazdia medzi Prešovom a Košicami, je ich malá kapacita,“ povedal člen komisie pre dopravu Mestského zastupiteľstva v Prešove Tomáš Burger.
„Ešte väčším problémom je, že klasická rýchliková súprava nie je nízkopodlažná, takže nastupovanie s kočíkom, prípadne s bicyklami, je veľmi náročné,“ dodal s tým, že to pripomína zanedbávanie východoslovenského regiónu.
Východniari si musia počkať
Pred asi 15 mesiacmi rezort dopravy reagoval, že nové Pantery musia najprv vybaviť potrebným systémom. Ani po roku sa ich však na východe nedočkali.
„Samozrejme, sme sklamaní. Tu žijú tiež ľudia, ktorí potrebujú dobrú, kvalitnú vlakovú dopravu, aby sa mohli dostať za prácou, do školy, k lekárom. Keď to chceme rozdeliť proporčne, kde má slúžiť vlaková súprava alebo vlaková doprava ako taká pre obyvateľov, tak nemôžeme všetko tlačiť na západ,“ reagoval predseda Prešovského samosprávneho kraja Milan Majerský (KDH.)
„Práve eurofondy sú na to, aby znižovali rozdiely v regiónoch. Je veľmi dôležité, aby tu kvalitná a moderná doprava bola. Do toho spadajú aj nové vlaky. Žiadali sme, aby sa táto téma dostala do riešenia s nejakým jasným prísľubom,“ ozrejmil primátor mesta Veľký Šariš Viliam Kall.
Rezort dopravy reaguje, že na východe musia byť ešte trpezliví. Od januára je platná zmluva na inštaláciu potrebných systémov do spomínaných Panterov.
„V súčasnosti prebieha inštalácia systému a ukončená by mala byť v júli 2026,“ avizovala v písomnom stanovisku hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
Odbor komunikácie železničnej spoločnosti dodal, že si uvedomujú, že moderné vlaky sú potrebné aj na východe. Okrem spomínaných ôsmich jednotiek plánujú do konca budúceho roka zaradiť do prevádzky ďalších päť.
„Som skeptik, lebo viackrát sa nám stalo, že slovo, ktoré nám bolo dané, nebolo dodržané,“ podotkol Majerský.
„Meškanie určite nie je pozitívne pre cestujúcich na východnom Slovensku, ale ak bude ministerstvo dopravy, ako aj železničná spoločnosť, garantovať, že súpravy sem predsa len prídu, myslím, že už ten jeden rok východniari vydržia,“ skonštatoval Burger.