Na úradoch práce pribúda mladých ľudí, ktorí tento rok skončili školu. Mnohí z nich končia bez práce napriek tomu, že ponúk na Slovensku je vyše 100-tisíc. Firmy upozorňujú, že školy pripravujú študentov na odbory, ktoré trh nepotrebuje.
Úrady práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVaR) evidujú v tomto roku viac ako sedemtisíc absolventov, ktorí si hľadajú prácu. Najviac ich je v Košickom kraji.
„Z toho viac ako 2500 sú absolventi vysokých škôl. Evidovanie sa na úrade práce, sociálnych vecí rodiny nie je povinné, ale je to dobrovoľné. Absolvent sa sám rozhodne, či svoje zdravotné odvody bude platiť sám, alebo využije možnosť a zaeviduje sa,“ spresnila vedúca komunikácie ÚPSVaR Iveta Dorčáková.
Nedostupným pracovným miestam sa v Správach venovala redaktorka Lea Hubová:
Oproti minulému roku je vysokoškolákov bez práce o tisíc menej. „Nie je to nejaké zásadné číslo. Ak sa bavíme o stredoškolákoch, tak tam sú tie čísla o niečo vyššie a pohybujú sa samozrejme niekde okolo 20-tisíc,“ uviedol makroekonomický analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.
Vyše 100-tisíc voľných miest
Úrad práce zároveň eviduje približne 105-tisíc pracovných miest. Zamestnanci chýbajú najmä v okolí Bratislavy, Trnavy, Nitry a Trenčína.
„Nedostatok pracovnej sily hlási najmä priemysel a najmä na západnom Slovensku. Naopak v sektore služieb, najmä v administratívnych službách, vidíme skôr úbytok voľných pracovných miest. V okresoch na juhu Slovenska alebo na východnom Slovensku sa neraz na jedno voľné pracovné miesto hlási viac ako 50 nezamestnaných,“ skonštatoval Koršňák.
Podľa analytika sú problémy na trhu práce dlhodobo. „Vidíme, že tá ponuka práce, tí čo si hľadajú prácu a ten dopyt po práci, ktoré máme, tá ponuka práce sa neúplne zhodujú,“ povedal Koršňák. Dodal, že je to tak v kvalifikačnom smere, ale najmä v regionálnom smere.
Minulý rok vyšlo z univerzít s diplomom okolo 35-tisíc absolventov. Podľa analýzy Asociácie personálnych agentúr Slovenska až 70 percent spoločností nedokáže obsadiť voľné pozície.
„Aby neboli tak obrovské rozdiely, ako sú teraz. To znamená, v školstve napríklad učiť deti nezastaralým veciam. Poviem príklad, učiť automechanika na auto, ktoré je už dávno úplne iné, ale učiť ho obsahovať také veci, ktoré umožňujú vysokú flexibilitu,“ uviedol psychológ a pedagóg Miron Zelina.