Ľudia si opäť môžu elektronický výpis z listu vlastníctva a kópiu katastrálnej mapy vyžiadať aj na pošte. Dokumenty môže občan získať na ktorejkoľvek pošte poskytujúcej služby štátu, bez ohľadu na to, kde sa nehnuteľnosť nachádza.
Na to, aby si človek na pošte vybavil výpis z listu vlastníctva alebo katastrálnu mapu, postačí občiansky preukaz. Základný poplatok je 9,90 eura. Trvá to približne tri minúty.
„Ako realitní profesionáli sme, samozrejme, veľmi radi. Veľakrát potrebujeme list vlastníctva alebo kópiu z katastrálnej mapy z iného regiónu, kde sa nachádza nehnuteľnosť. Toto nám pomôže,“ vysvetľuje člen predstavenstva Národnej asociácie realitných kancelárií Slovenska Marián Paták.
„Klient musí, samozrejme, vedieť identifikovať svoju požiadavku, či už podľa čísla parcely, alebo vlastníka a podobne,“ objasňuje hovorkyňa Slovenskej pošty Eva Peterová.
Opätovnému spusteniu služieb sa v Správach venovala redaktorka Natália Krížová:
Okrem tejto možnosti bolo obnovené aj pripojenie k centrálnemu dátovému systému. „Údaje katastra opäť prúdia do centrálneho dátového systému oversi.gov.sk, tým pádom orgány verejnej správy získajú plnohodnotné informácie. Úradník si tak v rámci systému jedenkrát a dosť môže overiť všetky údaje a občan už nemusí chodiť z miesta na miesto s výpisom z katastra,“ hovorí predsedníčka Úradu geodézie, kartografie a katastra Lucia Gocníková.
Obnovenie týchto funkcií trvalo viac ako pol roka. Dôvodom bola práca na kvalitnejšom zabezpečení. „Do budúcna sme sa zabezpečili segmentáciou siete, viacfaktorovým overovaním a 24-hodinovým monitoringom. Spolupracujeme s národnými a bezpečnostnými orgánmi, ako je CSIRT alebo Národný bezpečnostný úrad,“ dodáva Gocníková.
Ďalšie väčšie zmeny a nové služby používatelia nájdu až v novom informačnom systéme. Na ňom začne úrad geodézie, kartografie a katastra pracovať na začiatku budúceho roka.