Vo fínskom hlavnom meste Helsinki, ktoré má približne 690-tisíc obyvateľov, sa už viac ako rok nestala dopravná nehoda so smrteľnými následkami. Naposledy k nej došlo začiatkom júla 2024. Uviedol to portál nemeckého týždenníka Der Spiegel s odvolaním sa na správu verejnoprávneho telerozhlasu YLE.
K tomuto úspechu prispelo podľa dopravného inžiniera Roniho Utriainena viacero faktorov, no medzi najdôležitejšie patrí obmedzenie rýchlosti.
Na viac ako polovici helsinských ulíc, najmä v obytných zónach a v okolí škôl, je rýchlosť obmedzená na 30 km/h. Pred päťdesiatimi rokmi bola najvyššia povolená rýchlosť 50 km/h.
Kľúčovú úlohu zohráva aj infraštruktúra pre chodcov a cyklistov, ktorú v posledných rokoch výrazne zmodernizovali. Polícia navyše prísnejšie kontroluje dodržiavanie pravidiel cestnej premávky. V meste nainštalovali viac dopravných kamier a automatizovaných systémov na kontrolu dodržiavania predpisov.
Vynikajúca verejná doprava
„Verejná doprava v Helsinkách je vynikajúca, čo obmedzilo používanie áut a tým aj počet vážnych nehôd,“ poznamenal Utriainen.
V Helsinkách sa výrazne znížil aj počet ľudí zranených pri nehodách. V roku 2023 ich bolo 277, čo je historické minimum. Je to v ostrom kontraste s takmer tisíc nehodami so zraneniami, ktoré sa každoročne zaznamenávali koncom 80. rokov. V tom čase sa počet úmrtí na cestách blížil k 30 ročne.
Zavádzanie rýchlostného limitu 30 km/h je trendom v celej Európe. Paríž, Brusel a Bologna ho zaviedli takmer všade. Ďalšie mestá ako Lyon, Amsterdam a Edinburgh na najmenej 80 percentách ulíc.
Podľa štúdie z roku 2024, ktorá analyzovala účinky tohto opatrenia vo všetkých týchto mestách, rýchlostný limit 30 km/h prispel k zníženiu počtu nehôd v priemere o 23 percent a počtu úmrtí a zranení o 37, resp. a 38 percent.