Na hlavný obsah

Politici v kostýmoch a tancujúci na pláži: Predvolebná kampaň v Česku je viac o zábave než o vážnych témach

Stratégia sa podľa odborníkov môže no nemusí vyplatiť.

Na snímke českí politici vo svojich kampaniach na sociálnych sieťach.
Českí politici sa vo svojej kampani sústredia skôr na zábavu. Foto: Facebook/Alena Schillerová, Tomio Okamura - SPD, Michaela Šebelová

Do volieb do českej Poslaneckej snemovne ostávajú presne dva mesiace. Predvolebná kampaň sa teda rozbieha naplno, no ako si všímajú médiá, politici často uprednostňujú zabávanie voličov pred serióznymi témami. Podľa odborníkov sa takáto stratégia môže aj nemusí vyplatiť.

Pred niekoľkými dňami ovládla český internet jedna skladba, nejde však o letný hit, ale volebný reggae spot krajne pravicovej strany SPD. Tomio Okamura a jeho kolegovia v ňom majú na sebe havajské košele a tancujú na pláži.

Ako vyzerá predvolebná kampaň v Česku, priblížila v relácii Rádiožurnál redaktorka STVR Kristína Chrenková:

Okamura na sociálnych sieťach ukázal aj to, ako sa vydal do maštale, aby nadojil mlieko. Zabávanie na sociálnych sieťach využívajú pred voľbami aj ďalší politici. Napríklad Alena Schillerová z ANO, ktorá vlani zaujala v kostýme hranoliek, ho teraz použila v travesty show.

Alebo Michaela Šebelová zo STAN tancovala s porotcom z Let’s dance. Toto sú len niektoré z posledných videí. V skutočnosti bulvarizácia predvolebnej kampane beží už dlhšie, pripomenul komentátor a šéfredaktor časopisu Přítomnost Petr Fischer.

„Politika je v súčasnosti v Českej republike najmä súbojom postojovým alebo možno hodnotovým a že politici navzájom súperia v tom, kto viac voličov pritiahne k svojim postojom a hodnotám, možno k svojmu imidžu,“ hodnotí Fischer.

„Samozrejme, program sa stráca. A keď sa pozriete na jednotlivé programy, tak napríklad rozdiel medzi ANO a Spolu programovo tak zásadný nie je ani v praktickej politike,“ dodáva.

Politika sa „personalizuje“

Podľa Karla Komínka z Inštitútu politického marketingu sa politika personalizuje, pretože ľudia sa ľahšie stotožnia s tvárami než s programami. „Tlak technológie a zároveň vývoj doby tomu napomáha,“ hovorí.

„Pretože v dnešnej dobe, keď sa na bežného človeka rúti ohromné množstvo informácií, tak je jasné, že takéto skratkovité vnímanie politiky skrz akési skupiny, akési tlupy, je pre nás akoby oveľa jednoduchšie zrozumiteľné nastavenie toho, na ktorej strane stojíme, kto je náš hlavný zástupca, ktorý za nás hovorí a voči komu a čomu sa vymedzuje,“ dodáva.

Odborníci však varujú, že ide o psychologickú hru, ktorá funguje na určitý typ voliča. Preto môžu Česi v nasledujúcich ôsmich týždňoch čakať viac bulvárneho obsahu od svojich obľúbených politikov.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál