Na hlavný obsah

Fluktuácia zamestnancov na Slovensku je na rekordnej úrovni. Ročne mení prácu až 14 percent ľudí

Odchádzajú aj bez pracovnej ponuky.

automobilka
Personalist za zdravú mieru fluktuácie považujú päť až sedem percent. Foto: STVR

Na slovenskom trhu práce sa menia pravidlá lojality. Upozorňuje na to Asociácia personálnych agentúr Slovenska (APAS). Fluktuácia zamestnancov je na rekordných úrovniach, ľudia odchádzajú zo zamestnania rýchlejšie než kedykoľvek predtým, často aj bez novej pracovnej ponuky.

Jana Randýsková z Tatier je stelesnením trendu z minulosti, lojality k svojmu zamestnávateľovi. V hoteli v Tatranskej Lomnici pracovala viac ako päť desaťročí.

Moja éra v tomto hoteli začala v roku 1973, kde som po skončení školy nastúpila do práce. Nemala som dôvod odísť. Vydržala som tu až do môjho dôchodku,“ zosumarizovala.

„S Jankou sa mi stále dobre robilo, veľa ma naučila a chýba nám,“ uviedla čašníčka Diana Jerdoneková.

„Dnes tí mladí ľudia, oni vidia plat. Každý by chcel robiť len na počítači, youtuberov. Je to niekedy aj drina robiť, keď je tak veľa roboty,“ skonštatovala Randýsková.

„Je to veľmi obdivuhodné, že Janka tu naozaj vydržala toľko rokov, pretože iba za tie tri roky, čo tu som, sa mi tu vystriedalo strašne veľa kolegov,“ potvrdila Jerdoneková.

Reportáž o fluktuácii zamestnancov do Správ spracovala redaktori Ján Kubaský a Barbora Žiačiková:

Zdroj: STVR

Pracovných pozícii je veľa

Priemerne ročne zmení prácu až 14 percent zamestnancov. Personalisti však za zdravú mieru fluktuácie považujú päť až sedem percent. Najväčšia je v logistike, priemysle, maloobchode a reštauračných službách. Ľudia z práce často odchádzajú aj bez novej pracovnej ponuky.

„Pracovných pozícií je veľa. To znamená, že daný zamestnanec sa nebojí toho, že by nenašiel prácu, alebo že by nenašiel prácu rýchlo. Čiže nemá problém odísť, ak vo firme, kde teraz pracuje, nemá také možnosti, ktoré by očakával,“ vysvetlila prezidentka APAS Zuzana Rumiz.

Na udržanie si kvalitných ľudí môžu veľa urobiť najmä zamestnávatelia.

„Určite najdôležitejšie je férové ohodnotenie zamestnanca. Čiže mať konkurencieschopné mzdy. Je veľmi dôležité aj to, aby firmy počúvali potreby svojich zamestnancov, aby vyhoveli očakávaniam svojich zamestnancov, aby sa skúsili pozrieť na nejakú flexibilitu, lebo tá je veľmi dôležitá pri novej generácii,“ vymenovala Rumiz.

Podľa personalistov sa treba zamerať najmä na generáciu Z, ktorá bude o päť rokov tvoriť tretinu pracovného trhu.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika