Železničná doprava na Ukrajine má počas vojny kľúčový význam. Jej chod často komplikujú útoky ruských dronov, bombardovanie mostov a sabotáže. Aj napriek tomu chodia vlaky až s 91-percentnou presnosťou.
Oleksij Bolko pre ukrajinské železnice pracuje už 25 rokov. O situácii v krajine, ktorá už takmer štyri roky čelí útokom zo strany Ruska, nevie hovoriť bez emócií.
“Je to ťažké. Chodíme do práce, ako sme vždy chodili. Keby som mal premýšľať o tom, ako sa to všetko začalo, mrzí ma to, ale nedokážem to,“ opisuje Oleksij.
Vlaky na Ukrajine chodia väčšinou načas. Niekedy však musia zastaviť a počkať, kým železničiari opravia práve bombardovaný úsek koľajníc. V priemere im to trvá do štyroch hodín. Podľa šéfa ukrajinských železníc útočia Rusi na ciele pri železničných tratiach často.
“Takmer každý deň sa snažia zasiahnuť naše lokomotívne depá, energetické rozvodne aj mosty. Chcú urobiť všetko pre to, aby odrezali regióny na fronte od spojenia,“ vysvetľuje generálny riaditeľ Ukrajinských železníc Oleksandr Pertsovskyj.
Vlakom na Ukrajine sa v Správach venovala redaktorka Alexandra Zetková:
Obete medzi zamestnancami
Aj pri týchto ruských úderoch zomierajú civilisti. Od začiatku vojny prišlo o život takmer tisíc zamestnancov železníc. “Nikto tu nie je v bezpečí a ani my, tak to proste je.” pokračuje Oleksij.
„Bohužiaľ, ruské útoky majú obete aj veľké škody. No my sa nevzdávame. Môžu nás spomaliť, ale nikdy nám nezabránia spojiť našu krajinu,“ dodáva Persovskyj.
Železnice sa však vojne museli prispôsobiť. V oblastiach pri fronte z bezpečnostných dôvodov reorganizujú vlakové trasy. V prípade potreby tam kombinujú vlakovú a autobusovú dopravu.
