Na hlavný obsah

FOTO: Výstavbu komplikovali archeologické nálezy, nakoniec sú jeho súčasťou. V gréckom Solúne otvorili nové metro

Stavebné práce trvali takmer 20 rokov.

Ľudia stoja okolo archeologického miesta umiestneného vo vnútri stanice metra.
Ľudia stoja okolo archeologického miesta umiestneného vo vnútri stanice metra. Foto: TASR/AP

Solún sa zhruba po pol storočí dočkal svojej prvej linky metra. Druhé najväčšie grécke mesto, kde žije viac ako 320-tisíc ľudí, od soboty (30. 11.) obsluhuje linka s 13 stanicami a plne automatizovanými súpravami. Informovala o tom agentúra Reuters.

Stavbu, ktorá sa začala v roku 2006, komplikovali archeologické nálezy aj dlhá finančná kríza, do ktorej sa krajina dostala v minulom desaťročí.

Metro v Solúne pred spustením v sobotu popoludní navštívili okrem iného grécky premiér Kyriakos Mitsotakis či prezidentka Katerina Sakellaropulosová.

Metro, ktoré má kapacitu prepraviť až 250-tisíc ľudí denne, by malo výrazne odľahčiť prevádzky v Solúne. Počíta sa s tým, že súčasná trať bude v budúcnosti predĺžená.

Prvé plány na vybudovanie metra boli schválené v roku 1976. Stavebné práce sa však začali až v roku 2006 a trvali takmer 20 rokov. Skoro desať kilometrov dlhá trať sa musela vyrovnať s bohatými archeologickými nálezmi.

Pri výstavbe robotníci našli stavby a pozostatky z čias antického Ríma a byzantského obdobia. Niektoré z nich sú zakomponované do staníc metra.

Výstavbu skomplikovala aj kríza verejných rozpočtov, ktorá grécky štát prinútila k redukcii výdavkov. Dĺžka prác vyvolala v Grécku posmech a satirické narážky.

Mitsotakis pri sobotnom spustení prevádzky uviedol, že výstavba metra stála tri miliardy eur. Z vyhlásenia premiéra nie je jasné, či je v tejto sume zahrnuté aj obstaranie súprav pre metro.

Pozrite si, ako vyzerá nové metro v gréckom Solúne:

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet