Digitálne zariadenia sú súčasťou života detí, no počas vianočných prázdnin je dôležité nájsť rovnováhu medzi online svetom a reálnymi zážitkami. Ako na to?
Vianočné prázdniny sú pre deti obdobím oddychu a rodinnej pohody, no často sú aj spojené s nadmerným časom stráveným online.
Školská psychologička Lídia Žáková opisuje Vianoce ako obdobie plné radosti, spontánnosti, nadšenia i zázrakov. „A preto by bolo na škodu, keby sme aj tento čas trávili presne tak isto ako trávime celý školský rok,“ dodáva.
Pozrite si celý rozhovor s psychologičkou Lídiou Žákovou, ktorá v relácii Aktuálne :24 hovorila o dopade digitálnych zariadení na dieťa:
Myslí si, že ak deťom ponúkneme dostatočne bohatý program, ktorý je inšpirujúci a bohatý na citové väzby, tak deti túto ponuku príjmu a budú ju radi zdieľať s nami.
Rodičia môžu svoje deti motivovať tráviť čas offline najmä plánovaním spoločenských, športových, kultúrnych či umeleckých akcií. Podľa psychologičky postačí aj spoločenská hra v rámci rodiny. Pripomína však, aby rodičia na svoje deti netlačili a nechali si vybrať „ten svoj“.
„Súčasné prieskumy a výskumy hovoria o rôznych informáciách. Smutný údaj je ten, že malé deti digitálny svet vnímajú ako hlavný prúd a živý svet len ako doplnok. Ich rodičia sú niekde na pol ceste, ale každodenne bojujú práve s tým, aby sa dokázali dostať do rovnováhy aj vnútornej aj vonkajšej,“ vysvetľuje Žáková.
Dôležité je stanoviť si hranice
Psychologička odporúča stanoviť deťom počas prázdnin hranice. „Dieťa to ešte nedokáže odhadnúť a je to práve na rodičovi, ktorý preberá zodpovednosť, a ktorý môže urobiť dohodu s dieťaťom počas vianočných prázdnin,“ dodáva.
Nadmerný čas online vplýva negatívne na detskú psychiku. Podľa Žákovej si deti nemajú možnosť rozvinúť sociálne zručnosti plnohodnotným spôsobom. „Sú prieskumy o tom, že sa dostávajú vyslovene do úzkostných stavov. A to čo sledujem ja, že naozaj prežívajú úzkosť zo živého kontaktu,“ hodnotí.
Deti v súčasnosti radšej uprednostnia virtuálnu, písomnú komunikáciu pred osobnou. Za ďalší negatívny dopad virtuálneho sveta považuje Žáková rozdielne hranice. „Tak, že v živom kontakte ich dieťa nevie odhadnúť a prejde do agresivity. Takto sa nám zvyšuje miera agresivity a niekedy až šikany,“ upozorňuje psychologička.
Lídia Žáková odporúča preto vymýšľať pre deti aktivity podľa toho, čo ich zaujíma – ich obľúbenú činnosť. Netreba však zabúdať ani na pokojné momenty.
„Viesť dieťa k tomu, že máme aktívnu fázu, ale potom aj pokojnú, kedy sa možno porozprávame. Ja odporúčam, aby rodičia rozprávali aj svoje zážitky, možno vytiahli fotografie, aby sa prepájali energie kolektívneho vedomia. Zároveň koncentrujeme osobnú silu na budúci úspech,“ uzatvára Žáková.