Na hlavný obsah

Povinná škôlka už od troch rokov: Minister očakáva lepšie výsledky žiakov, podľa odborníkov bude náročné zaviesť zmeny

Časť rodičov má obavy dať dieťa do kolektívu tak skoro.

Povinná škôlka už od troch rokov: Minister očakáva lepšie výsledky žiakov, podľa odborníkov bude náročné zaviesť zmeny
Ilustračná snímka dieťaťa v škôlke. Foto: STVR

Do materskej školy by povinne mali chodiť aj mladšie deti, nielen päťročné. Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) od skoršieho nástupu do škôlky očakáva lepšie výsledky žiakov.

V medzinárodných testovaniach vedomostí školákov dlhodobo zaostávame. Podľa odborníkov však zavedenie tejto novinky nebude jednoduché.

Posledné testovanie vedomostí školákov z matematiky ukázalo, že 15-roční slovenskí žiaci majú v porovnaní s ostatnými krajinami Európskej únie horšie výsledky.

Na chvoste rebríčkov sú deti aj v iných predmetoch. Najčastejšie zlyhávajú školáci z chudobnejších rodín. Podľa ministra by pomohlo, ak by začali chodiť do škôlky skôr. „Deti z chudobnejších rodín majú horšie výsledky, čo naozaj sťažuje ich šancu na lepší život. Zníženie povinnej predškolskej dochádzky Slovensko potrebuje,“ povedal Drucker.

„Ja si myslím, že od tých troch rokov dostanú naozaj veľmi dobrý základ. O to ľahšie sa im bude dýchať a o to väčšie úspechy budú mať,“ uviedol splnomocnenec vlády SR pre rómske komunity Alexander Daško.

Povinnej škôlke pre trojročných sa v Správach venovala redaktorka Emília Tóth Lengyelová:

Rodičia majú obavy

Učiteľka v materskej škole tvrdí, že ak by deti začali s prípravou do školy skôr, nemali by problém pri zápise ani v prvom ročníku. Už v troch rokoch by ovládali základy.

„Základné sebaobslužné práce, základ správneho držania ceruzky v ruke, ten úchop je veľmi dôležitý, počúvanie s porozumením, komunikácia, vyjadrovanie sa,“ vysvetlila učiteľka materskej školy na Brnianskej ulici v Bratislave Eva Pintérová.

Časť rodičov má obavy dať dieťa do kolektívu tak skoro. Preto je dôležité, akú formu bude mať táto povinnosť.

„Spôsob každodenného celodenného vzdelávania nemusí vyhovovať každej rodine. Preto tu máme možnosť aj poldennej dochádzky alebo osobitnej formy vzdelávania dieťaťa, domáce vzdelávanie,“ priblížila predsedníčka Rady pre rozvoj materských škôl Michaela Vargová.

Plošné nariadenie nemusí fungovať

Zo skúseností pracovníkov v komunitných centrách vyplýva, že plošné zavedenie povinnej škôlky nemusí fungovať. Platiť by podľa nich mala pre rodičov v hmotnej núdzi a ak nemajú príjem. V niektorých lokalitách, najmä na východe Slovenska, totiž nie je miesto pre všetky deti.

„Stávalo sa nám, že ak bola naplnená kapacita škôlky, rodičia mali povinne priniesť dieťa do škôlky v inej dedine, pričom napríklad doprava nebola zabezpečená. Ak vám chodí autobus ráno a večer z dediny, tak to neviete urobiť,“ uviedol riaditeľ Platformy komunitných centier Peter Németh.

„Diskutujem aj s Európskou komisiou, aby nám priradila ďalšie zdroje, aby sa mohlo budovať ešte viac kapacít,“ dodal Drucker. No viac miest a detí si vyžaduje aj viac pedagógov. Pre riaditeľov bude problém zohnať ich.

„Sú vo veku, kedy odchádzajú do dôchodku, teraz aj do predčasného. Zohnať mladé učiteľky a učiteľky vo veku, kedy naozaj pracujú, je problém,“ vysvetlila riaditeľka ZŠ s MŠ na Dubovej ulici v Bratislave Eva Dubeňová.

Vek nástupu detí do škôlky znižujú aj iné krajiny. Urobilo tak Estónsko či Francúzsko. Rezort školstva chce ísť ešte ďalej a vzdelávať deti už od dvoch rokov.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko