Január je známy ako mesiac výpredajov, počas ktorého mnohé obchody a značky ponúkajú výrazné zľavy. Výpredaje sa týkajú najmä oblečenia a obuvi, pričom ceny týchto tovarov klesajú v januári oproti decembru o niekoľko percent.
Analytička Eva Sadovská z Wood & Company však varuje pred bezhlavým nakupovaním. „Nízke cenovky môžu zlákať spotrebiteľov k tomu, aby nakúpili aj to, čo nepotrebujú,“ hovorí Sadovská.
V minulom roku priemerná inflácia neprekročila 3 percentá. Avšak predchádzajúce dva roky s dvojciferným tempom zdražovania zasiahli rozpočty mnohých domácností.
Preto je dôležité nakupovať udržateľne a rozumne. To zahŕňa výber kvalitnejších výrobkov za nižšiu cenu, ako aj sledovanie cenového vývoja. Sadovská odporúča vyhýbať sa jednorazovým produktom a preferovať opravu a recykláciu.
Podľa spotrebiteľského platobného reportu spoločnosti Intrum by až 63 percent Slovákov chcelo nakupovať udržateľnejšie, no rastúce životné náklady im to sťažujú. Napriek tomu dá zladiť udržateľný prístup s výhodnými cenami.
Sadovská navrhuje, aby spotrebitelia počas výpredajov prioritne mysleli na „kvalitu pred kvantitou“ a vzali do úvahy aj etické a ekologické aspekty výrobkov.