Opotrebované výhybky, pomalé úseky. Zlý stav koľají na Slovensku by sa mal postupne zlepšovať. Správca infraštruktúry, Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), tento rok minie na tzv. odloženú údržbu tratí dvakrát viac ako vlani.
Viac opráv však znamená aj viac výluk. Podľa analytika sa investičný dlh nedarí riešiť dostatočne rýchlo. Železnice sú dlhodobo podfinancované zo strany štátu.
Slovenskú železničnú sieť trápi dlhodobý investičný dlh. Opravu si vyžadujú zastaralé výhybky, koľajnice aj samotné železničné stanice. Komfort na staniciach by chcel zlepšiť generálny riaditeľ železničnej spoločnosti. Najväčšiu časť opravia z peňazí od Európskej únie. Podľa neho sú tu však aj iné možnosti.
„Zaoberáme sa aj myšlienkou PPP projektov, napríklad staníc. Osvedčilo sa nám združenie v Košiciach, kde súkromný investor preinvestoval tú stanicu, stará sa o ňu. A toto je model, kde by sme vedeli v krátkom čase akcelerovať zlepšovanie toho stavu staníc,“ vyjadril sa generálny riaditeľ ŽSR Alexander Sako.
Problémom železníc sa v Správach venoval redaktor Boris Novotňák:
Zásadnou rekonštrukciou by mala prejsť podľa generálneho riaditeľa železníc aj bratislavská hlavná stanica. Investovať by do nej chceli 10 až 20 miliónov eur.
„Hlavná stanica je v roku 25 našou ústrednou témou, je to stanica hlavného mesta, a dnes vyzerá ako vyzerá,“ skonštatoval Sako.
Cestujúcich čakajú výluky
Revitalizácia čaká aj železničné trate. Najnovšie sa chcú železnice venovať oprave výhybiek a zvýšeniu komfortu jazdy. Prvoradé sú tie najhoršie úseky, na ktoré plánujú počas najbližších 16 rokov dať železnice 50 miliónov ročne. Cestujúcich tak čakajú výluky.
„Tento rok, aj budúci rok, sa javí v rámci rozsahu výlukových prác ako historicky najväčší. Inak to ani nie je možné zrealizovať. Tá modernizácia je pre to, aby tá infraštruktúra bola v takom stave, v akom má byť,“ uviedol riaditeľ odboru stratégie a zahraničnej spolupráce ŽSR Miroslav Garaj.
Odložená údržba
Do takzvanej odloženej údržby však podľa analytika musíme každý rok investovať viac ako 80 miliónov eur.
„Keďže ide o odloženú údržbu do koľajníc výhybiek a tratí, ktoré nepodliehajú momentálne plánu modernizácie, alebo kde by sa to modernizovalo s novými koľajnicami na dlhšiu dobu, tak bohužiaľ dôjde k tomu, že tie peniaze nebudú stačiť, lebo aj to čo tohto roku opravia sa o desať rokov dostane do stavu potrebného na výmenu,“ vysvetlil riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.
Na slovenských železniciach prebieha popri opravách aj modernizácia. Železnice na ňu tento rok z eurofondov minú viac ako 650 miliónov eur.