Nová smernica proti šikane naráža na odpor zamestnancov škôl. Opatrenia podľa nich pre nízky počet odborníkov nemá kto vykonávať, alebo sa tak deje nekvalifikovane. Za problematickú považujú aj ich vymožiteľnosť. Smernica je v platnosti od februára.
Školské podporné tímy či centrá poradenstva a prevencie majú podľa novej smernice pomáhať všetkým aktérom šikany. Podľa riaditeľky občianskeho združenia špeciálnych pedagógov Svetlany Síthovej bude pre nedostatok odborníkov na školách problém smernicu dodržiavať.
„Máme napríklad jednu školu, kde máme 650 detí. Sú tam dve špeciálne pedagogičky a jeden psychológ. Tieto naše kolegyne v tejto chvíli naozaj potrebujú podporu, potrebujú mentoring. Ideálne potrebujú ešte minimálne dvoch ľudí,“ vysvetľuje.
Podľa šéfky združenia základných škôl Evy Horníkovej nemá podporné tímy približne polovica škôl. „Riaditeľ nezamestná školského psychológa alebo školského špeciálneho pedagóga, pretože sú to drahší ľudia ako pedagogickí zamestnanci,“ dodáva.
Problémom s novou smernicou na školách sa v relácii Rádiožurnál v Rádiu Slovensko venovala redaktorka Denisa Žilová:
Ministerstvo školstva hovorí, že navyšuje finančné prostriedky na odborných zamestnancov do škôl. „Kým v roku 2021 smerovalo z rozpočtu rezortu na rôzne formy podpory 345 miliónov eur, v roku 2025, to bude už 655 miliónov eur,“ píše sa vo vyjadrení ministerstva.
Nové pracovné pozície
Riešením by mohlo byť aj vytvorenie nových pracovných pozícii, napríklad psychológov či špeciálných pedagógov. Robiť by to mohli študenti vysokých škôl. „Vedeli by tým pádom zachytávať prvotné prejavy. Väčšie problémy by už riešili skúsené špeciálne pracovníčky. Tým by sme odbremenili tých ľudí, ktorých máme“ vysvetľuje Síthová.
Špeciálny pedagóg Viktor Križo nesúhlasí s vytváraním ďalších pozícií, medzery vidí vo vzdelávaní.
„Došlo u nás k prudkému nárastu odborníkov, dokonca sme v ich počte predbehli mnohé európske krajiny. Vidíme však, že ten efekt sa zatiaľ neukazuje. Výskumný ústav detskej psychológie vyškolil približne 100 až 200 podporných tímov. Treba ich však vyškoliť dve až tritisíc. Skončil projekt a už sa tomu nikto nevenuje. Nie sme schopní ten systém udržať a podporiť, hovorí.
Spolu so združením sa však zhodujú na nevymožiteľnosti opatrení. Pri zásahoch odborníkov v rámci šikany je totiž potrebná prítomnosť rodiča alebo aspoň jeho písomný súhlas. Podľa rezortu školstva by to však bez toho mohlo viesť k odporu, oslabeniu dôvery v odborníkov a k zníženiu ochoty spolupracovať.