Mnohé stredné školy nevedia vyhotoviť prijímacie testy. Vyplýva to zo šetrení Štátnej školskej inšpekcie (ŠŠI). V testoch zo slovenského jazyka či matematiky sa často nezohľadňuje to, čo sa deti učia na základnej škole. Podľa inšpekcie je tiež zarážajúce, že nekladú dôraz na čítanie s porozumením. Minister školstva sľubuje v prípade prijímacích skúšok zmeny.
Jednotný systém prijímania žiakov na stredné školy nejestvuje. Na Gymnáziu Metodova v Bratislave pripravujú testy externé firmy podľa požiadaviek školy.
„Aby obsah zahŕňal témy, ktoré korešpondujú so štandardmi zo štátneho vzdelávacieho programu. Ďalšia vec, aby boli používané korektné výrazy, jednoznačné výrazy, aby deti nemuseli dvojznačne porozumieť zadaniu a úlohám,“ uviedla riaditeľka Gymnázia Metodova Zuzana Vaterková.
Prijímacím testom na stredné školy sa v relácii Aktuálne :24 venovala redaktorka Emília Tóth Lengyelová:
Naopak, Stredná priemyselná škola (SPŠ) elektrotechnická Bratislava si testy pre uchádzačov vyhotovuje sama. Robia ich učitelia. „Vedia podľa osnov, aké témy sa preberajú a potom na základe toho otázky stanovujú,“ hovorí riaditeľ SPŠ Daniel Adamko.
Školská inšpekcia tvrdí, že v prijímacích skúškach vidí viacero medzier. V testoch sú aj otázky, ktorých odpovede nemajú deti odkiaľ vedieť, keďže na základných školách sa to už neučia.
„Asi sa na stredných školách neaktualizujú informácie o tom, aké je učivo na základných školách. Ďalší problém je samotná obťažnosť testov, sú priemerné alebo nízke,“ priblížila hlavná inšpektorka ŠŠI Alžbeta Štofková-Dianovská.
„Mierne pociťujeme, že obsah štandardov trošičku poklesol. Kedysi mohli bežne na prijímacích skúškach z matematiky skúšať Pytagorovu vetu, dnes už nie,“ povedala Vaterková.
Otázky nad rámec osnov
Budúci stredoškoláci sa stretávajú aj s otázkami nad rámec toho, čo sa učia na základnej škole. Školáci sa tak nemusia dostať na vysnívanú školu. „Bolo by veľmi dobré, keby Monitor 9 nahradzoval prijímacie skúšky na stredné školy. Uľahčilo by to prípravu žiakov,“ myslí si prezident Aliancie stredoškolákov Ján Liam Bendo.
Riešením do budúcnosti by mohli byť aj všeobecné testy, ktoré by platili pre všetkých, podobne ako funguje monitor. Takýto systém majú podľa riaditeľov škôl už v Česku. Inšpekcia si myslí, že by nebolo márne vzdelávať pedagógov, aby testy pripravovali lepšie.
„Chceme zaviesť nielen elektronické prijímacie skúšky, takisto aj testovania elektronické, zjednotiť prijímacie pohovory. Musíme to robiť spôsobom, aby sme nezahlcovali manažmenty ani školy, že robia 20-30 vecí naraz,“ reagoval minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD).
Školy tiež poľavili v otázkach, kde treba čítať s porozumením. Niekde ich netestujú vôbec. To podľa inšpekcie nie je dobrý signál aj vzhľadom na to, že asi štvrtina slovenských dospelých má podľa prieskumov úroveň gramotnosti ako desaťročné deti.