Na hlavný obsah

ZSSK zavedie nový poplatok. Cestujúci však majú na výber a vedia sa mu vyhnúť

Ide o servisný poplatok pri kúpe lístka.

ZSSK zavedie nový poplatok. Cestujúci však majú na výber a vedia sa mu vyhnúť
Nový poplatok ZSSK za servis sa bude týkať nákupu cestovných lístkov. Foto: TASR/Milan Kapusta

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zavedie poplatok za servis. Vzťahovať sa bude na zakúpené lístky v pokladnici alebo vo vlaku a jeho výška sa bude pohybovať od jedného do troch eur. Národný dopravca o tom informoval na webovej stránke.

Jednoeurový poplatok cestujúci zaplatia pri kúpe lístka na predajnom mieste na železničných staniciach. Tri eurá si za lístok priplatia pri zakúpení cestovného dokladu vo vlaku. A to pri nástupe v každej stanici – aj tých, ktoré nemajú otvorenú pokladnicu.

Cestujúci sa však novému poplatku, ktorý ZSSK zavedie od 15. marca, vedia vyhnúť. Na lístky zakúpené prostredníctvom webového portálu alebo aplikácie IDeme vlakom, sa totiž vzťahovať nebude.

Spoločnosť vysvetlila, že krok reflektuje dôraz na ekológiu, pohodlie a efektivitu. „ZSSK zvyšuje dôraz na digitalizáciu svojich služieb, aby získala dodatočné výnosy, ušetrila náklady a prispela k ekológii,“ uviedla.

Poplatok zároveň odráža aj ďalšie náklady aj spracovanie a vydanie lístka. Teda jeho tlač, správu predajných systémov aj personálne náklady, priblížil národný dopravca. Zdôraznil tiež, že online nákup lístka zostáva najvýhodnejšou možnosťou a upozornil aj na ďalšie možnosti digitálneho nákupu lístkov, ako SMS.

Nový poplatok má výnimky

Poplatok má aj výnimky. „Poplatok za servis sa neuplatňuje pri kúpe cestovného lístka na 100-percentnú zľavu pre cestujúcich od 62 rokov, pre osoby od 70 rokov a držiteľov preukazu ŤZP-S,“ priblížila železničná spoločnosť.

Poplatok sa nevzťahuje ani na miestenky, lístkov na lôžka, ležadlá, bicykle a batožinu. Ďalej ani na SC príplatky, preukazy JUNIOR, KLASIK a MAXI KLASIK, medzinárodné doklady, kuriérne zásielky, balíkové ponuky, autovlaky, prolongáciu režijných preukazov, doplatok do 1. triedy a dobitie kreditu.

„ZSSK neprevádzkuje stacionárne automaty na staniciach, mobilné automaty vo vlakoch TEŽ a OŽ sú samoobslužné, a preto sa na ne poplatok nevzťahuje,“ dodal dopravca.

Železničná spoločnosť Slovensko v súvislosti so zavádzaním nového poplatku poukázala aj na štatistiky. Podľa nich mobilná aplikácia IDeme vlakom vzrástla na 17,32 percent a predaj na pokladniciach klesá. Zo 69,94 percenta predaj klesol na 47,68 percenta. E-shop si udržiava stabilný rast a SMS lístky využíva len asi pol percenta cestujúcich.

„Zavedením poplatkov za servis chceme tento trend posilniť a rozšíriť využívanie našich digitálnych služieb na čo najväčší okruh cestujúcich. Rešpektujeme nižšiu mieru znalosti práce s internetom u staršej generácie a preto servisný poplatok nebudeme uplatňovať u seniorov pri kúpe cestovného lístka so 100-precentnou zľavou,“ uviedol GR ZSSK Peter Helexa.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika