Na hlavný obsah

Apple a Meta dostali od eurokomisie stámiliónové pokuty: Porušili pravidlá EÚ o ochrane trhu

Spolu musia zaplatiť 700 miliónov eur.

Apple a Meta dostali od eurokomisie stámiliónové pokuty: Porušili pravidlá EÚ o ochrane trhu
Ilustračná snímka loga spoločnosti Apple. Foto: Unsplash

Americká technologická spoločnosť Apple a spoločnosť Meta Platforms porušili pravidlá Európskej únie (EÚ) o ochrane trhu, uviedla v stredu (23. 4.) Európska komisia (EK).

Udelila spoločnosti Apple pokutu vo výške 500 miliónov eur a spoločnosti Meta pokutu vo výške 200 miliónov eur. Informovala o tom EK v tlačovej správe. Ide o prvé pokuty súvisiace s nariadením EÚ o digitálnych trhoch (DMA).

„EK zistila, že spoločnosť Apple porušila povinnosť vyplývajúcu z nariadenia o digitálnych trhoch a že spoločnosť Meta porušila povinnosť vyplývajúcu z DMA poskytnúť zákazníkom možnosť výberu služby, ktorá využíva menej ich osobných údajov,“ uviedla exekutíva EÚ.

Obe rozhodnutia podľa nej prišli po tom, ako Komisia viedla rozsiahly dialóg s oboma spoločnosťami. Umožnila im tiež podrobne prezentovať svoje argumenty a názory na prípad.

Podľa DMA by vývojári aplikácií mohli bezplatne informovať používateľov o alternatívnych ponukách mimo virtuálneho obchodu App Store spoločnosti Apple. EK však zistila, že spoločnosť Apple si túto povinnosť neplní.

„Vzhľadom na množstvo obmedzení, ktoré zaviedla spoločnosť Apple, nemôžu vývojári aplikácií plne využívať alternatívne distribučné kanály mimo App Store. Podobne ani spotrebitelia nemôžu v plnej miere využívať alternatívne a lacnejšie ponuky, pretože Apple bráni vývojárom aplikácií informovať spotrebiteľov priamo o takýchto ponukách,“ uviedla EK.

Podľa nej spoločnosť Apple nepreukázala, že tieto obmedzenia sú objektívne nevyhnutné a primerané.

Používanie osobných údajov zákazníkov

Stredajšie rozhodnutie tiež nariaďuje americkej firme, aby odstránila všetky technické a obchodné obmedzenia. V budúcnosti sa tiež musí zdržať ďalšieho konania, ktoré nie je v súlade s predpismi.

V prípade spoločnosti Meta sa porušenie týkalo používania osobných údajov zákazníkov. DMA uviedla, že používatelia by mali mať možnosť dostávať menej personalizovanú reklamu. Na jeseň 2023 spoločnosť Meta zaviedla model „zaplať alebo súhlas“.

V rámci tohto modelu mali používatelia Facebooku a Instagramu v EÚ „na výber medzi súhlasom s kombináciou osobných údajov na personalizovanú reklamu a platením mesačného predplatného za službu bez reklamy“. Komisia však zistila, že tento model nie je v súlade s DMA, a Meta by ho preto mala zmeniť.

Spoločnosti Apple a Meta musia do 60 dní splniť rozhodnutie EK. Inak im hrozia pravidelné sankcie.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet