Na hlavný obsah

Niektoré automobilky na Slovensku zastavili vývoz áut do USA. Nová colná politika podľa analytika mení ekonomickú mapu sveta

Podľa agentúry Reuters o tom uvažuje aj Volkswagen.

Niektoré automobilky na Slovensku zastavili vývoz áut do USA. Nová colná politika podľa analytika mení ekonomickú mapu sveta
Zamestnanec obsluhuje montážnu linku modelu automobilu Land Rover Defender. Foto: TASR/Jaroslav Bublinec

Na zavedené americké clá reagujú aj automobilky, ktoré vyrábajú na Slovensku. Britská značka Jaguar Land Rover zastavila vývoz áut do Spojených štátov. Podľa agentúry Reuters o tom uvažuje aj nemecký Volkswagen. Podľa analytika je to dôkaz, že nová colná politika už teraz mení ekonomickú mapu sveta.

Slovenský závod Volkswagenu vyváža do Spojených štátov 16 percent svojej výroby. Koncern Jaguár Land Rover vyváža približne štvrtinu svojej produkcie. Zastavenie vývozu ako prvá oficiálne potvrdila práve britská automobilka.

„V rámci snahy o prispôsobenie sa novým obchodným podmienkam s našimi obchodnými partnermi podnikáme krátkodobé kroky, vrátane pozastavenia dodávok v apríli, zatiaľ čo vypracúvame naše strednodobé a dlhodobé plány,“ uviedol Jaguar Land Rover.

Téme sa v relácii Aktuálne :24 venoval redaktor Boris Novotňák:

Postup Volkswagenu

Podobný krok zvažuje podľa agentúry Reuters aj automobilka Volkswagen, ktorá o tom informovala v internej komunikácii pre dílerov. Túto možnosť pre STVR zatiaľ odmietla.

„V súčasnosti máme na trhu stabilnú ponuku áut. Dovoz nezastavujeme, ale naďalej pozorne vyhodnocujeme situáciu v súvislosti s clami. Všetko v najlepšom záujme našich zákazníkov a predajcov,“ priblížil riaditeľ komunikácie automobilky Volkswagen Nicolai Laude.

Podľa zástupcu výrobcov automobilov produkuje Slovensko väčšinou luxusnejšie typy vozidiel, ktoré si nekupujú bežní Američania.

„Sú to autá, ktoré sa vyrábajú len na jednom jedinom mieste na svete, a to je Slovensko. Takže tam tiež existuje možnosť, že zákazník s vyšším príjmom sa aj počas ekonomickej krízy, aj počas iných kríz správa inak ako bežný zákazník,“ vysvetlil prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek.

Presmerovanie tovaru mimo USA

Automobilky tak podľa analytika americký trh neopustia. „Skôr alebo neskôr sa, samozrejme, medzinárodný obchod obnoví. Automobilky si momentálne vyberajú čas, aby mohli prehodnotiť svoje dodávateľské reťazce, prípadne zvýšiť efektivitu výroby,“ povedal analytik Slovenskej sporiteľne Marián Kočiš.

Analytik hovorí, že automobilky môžu presmerovať svoj tovar mimo Spojených štátov. Pre slovenské závody je podľa analytikov cieľom aj Južná Amerika. Má to ale háčik.

„Na všetkých trhoch bude konkurencia zvýšená, pretože všetky krajiny sa budú snažiť svoju nadbytočnú produkciu, ktorú by inak umiestnili na americkom trhu, umiestniť na ostatných trhoch, a to vrátane európskeho trhu,“ dodal Kočiš.

Môže sa tak stať, že do Európy začnú prichádzať vozidlá z iných krajín vrátane Číny. Analytik pripomenul, že ide o najvyššiu zmenu ciel za posledných sto rokov.

„Prepojenosť ekonomík sveta je oveľa väčšia ako bola v minulosti, takže toto narušenie rovnováhy môže výrazne zatriasť svetovou ekonomikou,“ povedal ekonomický analytik ČSOB Marek Gábriš.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika