Taliansky protimonopolný úrad AGCM v utorok (8. 4.) oznámil, že udelil pokutu takmer 20 miliónov eur oficiálnemu predajcovi a šiestim cestovným kanceláriám. Ako dôvod uviedol nezákonné praktiky pri predaji vstupeniek do rímskeho Kolosea.
V dôsledku ich konania boli do tejto vyhľadávanej archeologickej lokality dlhodobo predražené ceny lístkov. K tzv. základným vstupenkám sa v podstate nedalo dostať, informovali o tom agentúry ANSA a AFP.
Najvyššiu pokutu (sedem miliónov eur) zaplatí spoločnosť CoopCulture, ktorá v rokoch 1997 až 2024 spravovala oficiálny predaj vstupeniek do Kolosea. Podľa vyhlásenia AGCM vedome prispela k značnej a dlhodobej nedostupnosti vstupeniek v základnej hodnote.
Podľa AGCM primerane nepostupovala „proti automatizovanému hromadeniu vstupeniek“ a značnú časť lístkov viazala na predaj jej vlastných vzdelávacích zájazdov, čím sa obohacovala.
Turisti sa tak nevedeli priamo dostať k lístkom do Kolosea a museli sa obracať na cestovné kancelárie či iné platformy. Tie predaj vstupeniek spájali s ďalšími službami, napríklad sprievodcom, vyzdvihnutím na istom mieste, prípadne prednostným vstupom do Kolosea, čo ich predražovalo.
Pokuty dostali aj cestovné kancelárie
Ďalšie pokuty dostalo šesť cestovných kancelárii z Talianska, Nemecka, Holandska a Írska, ktoré pomocou botov (automatizovaných nástrojov pre nákup) z CoopCulture získavali veľké množstvá lístkov, ktoré následne predávali na svojich platformách. Lístky tak boli oficiálne v podstate nedostupné.
Koloseum je najnavštevovanejšou pamiatkou Talianska. Podľa údajov ministerstva kultúry ho v roku 2023 navštívilo viac ako 12,3 milióna ľudí.