Kamionisti si z pripájacieho pruhu na Kysuciach robia odpočívadlo. V okolí sa hromadia odpadky a silný zápach. Upratovať smeti musí obec z vlastných peňazí. Polícia upozorňuje, že vodiči na tomto úseku nemôžu ani zastaviť. Dlhodobo to však ignorujú.
Vodiči schádzajúci z diaľnice D3, ktorí pokračujú ďalej do Česka, musia vo Svrčinovci využiť pripájací pruh na cestu prvej triedy. Najmä kamióny tu však zostávajú stáť.
„Kamionisti to pokladajú za prestávku na hygienickú potrebu, na upratanie kabíny a možno aj na prehodenie mýta. Zahádzaný odpadkami, fľašami, plastami, zvratkami a nehovoriac o ľudských výkaloch, to tu je bežný stav,“ priblížila starostka Svrčinovca Renáta Majchráková.
Nezodpovedným kamionistom sa v Správach venoval redaktor Erik Vrábel:
Problémový pripájací pruh lemuje chodník. Už keď ním človek prechádza, cíti silný smrad, pripomínajúci zápach žumpy. Kamióny zastavovali na pripájacom pruhu, aj keď sme tam boli my. Urobili si napríklad prestávku na hygienickú potrebu. Keď však uvideli kameru, naštartovali a odišli.
„Vodič nesmie zastaviť a stáť na pripájacom alebo odbočovacom pruhu. Tento priestor slúži výhradne na plynulé pripojenie vozidiel na hlavnú cestu a jeho využívanie na iné účely, ako napríklad krátkodobé zastavenie či odpočinok, je neprípustné,“ ozrejmila hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Žiline Daniela Kocková.
Obec tu umiestnila smetnú nádobu. Trikrát do týždňa ju pracovníci obecného úradu musia vyviesť a priestor očistiť. Aj napriek tomu sa odpadky v okolí hromadia. „Mám problém s tým, aby som platila za niečo, čo nie je mojich obyvateľov,“ sťažuje sa starostka.
Pripájací pruh je súčasťou cesty prvej triedy, o ktorú sa stará Slovenská správa ciest (SSC). „SSC nádoby na odpadky k pripájaciemu pruhu, v ktorom je zakázané vozidlo odstaviť, neumiestňovala a ich vývoz nebude hradiť. Bolo by absurdné podporovať nezákonnú činnosť vodičov a vytváranie kolíznych situácií,“ uviedla hovorkyňa SSC Jana Lukáčová.
Polícia podľa starostky situáciu nerieši
Okrem odpadkov je však najväčším problémom najmä bezpečnosť. „Kamióny tu stoja bežne – aj tri, štyri. Je to tu aj nebezpečné. Schádza z diaľnice ďalší kamión a nemá kam ísť. Musí zostať vlastne stáť, lebo nevie či sa pripájajú, stoja alebo čo,“ vysvetlila Majchráková.
„V tomto prípade môže konať len polícia, ktorá jediná môže situáciu riešiť. Slovenská správa ciest nemá kompetencie sankcionovať nesprávne a nebezpečne parkujúcich vodičov,“ uzavrela Lukáčová.
Za zastavenie na pripájacom pruhu hrozí vodičovi pokuta do 50 eur. Polícia tvrdí, že tento úsek kontroluje každý deň. Starostka sa dožaduje policajných kontrol opakovane, no doposiaľ ich tu nevidela. Kamióny na pripájacom pruhu zastavujú naďalej a odpadky sa hromadia.