Klimatická zmena komplikuje aj leteckú dopravu. Odborníci varujú, že turbulencie počas letu budú čoraz častejšie a silnejšie. S tým sa zvyšuje aj riziko úrazov na palube.
Silné turbulencie pôsobia podľa expertov na telo pasažiera takou veľkou silou, že ho zdvihne zo sedadla, ak nie je pripútaný bezpečnostným pásom. Ročne zaznamenajú podľa odhadov asi päťtisíc silných alebo väčších turbulencií z vyše 35 miliónov letov po celom svete.
„V nasledujúcich desaťročiach môžeme očakávať, že turbulencií bude dvakrát až trikrát viac ako doteraz,“ uviedol vedec v oblasti atmosféry na univerzite v Readingu Paul Williams.
Turbulencie spôsobuje viacero javov v atmosfére. Jedným z nich sú búrky a búrkové oblaky. A práve zmena klímy je podľa expertov hlavným faktorom, ktorý zvýšil počet búrkových turbulencií.
Téme silnejších turbulencií sa v relácii Správy venoval redaktor Pavel Achs:
„Búrky sú v poslednom čase silnejšie, mohutnejšie a rastú do väčšej výšky. Keď tieto dve informácie spojíme, tak môžeme dospieť k záveru, že turbulencií je viac a sú možno silnejšie ako v minulosti,“ povedal pilot a odborník na letectvo Daniel Ferjanček.
Piloti sa spoliehajú na seba a meteorológov
Lietadlo nemá žiadne vybavenie, ktoré by varovalo pilotov pred turbulenciou. Musia sa spoľahnúť na predpovede meteorológov a vlastné skúsenosti.
„Piloti sa snažia vyhýbať alebo si pomáhať tak, že sa informujú o sile turbulencií v jednotlivých letových hladinách. V prípade, že letíte v turbulentnej oblasti a máte informáciu, že v inej letovej hladine je tá turbulencia nižšia, tak potom žiadate letovú kontrolu o klesanie alebo stúpanie,“ objasnil Ferjanček.
Čoraz väčší počet silných turbulencií zvyšuje riziko úrazu počas letu. „Základom je byť pripútaný a podľa možností sa nepohybovať po lietadle, nechodiť na záchod, neprechádzať sa. Takže treba len pokojne sedieť a čakať, kedy tento jav, ktorý je pre cestujúceho nepríjemný, skončí,“ odporúčal odborník na letectvo.
Nárast turbulencií môže mať pre letectvo aj ďalšie následky. Podľa organizácie Eurocontrol môže napríklad obchádzanie búrok spôsobiť, že veľa lietadiel musí zmeniť letovú dráhu a vzdušný priestor bude v určitých oblastiach plný lietadiel. Takisto to znamená dodatočné palivo a čas.