Na hlavný obsah

O udržateľnosti hovoria najhlasnejšie, no plytvajú najviac: Mladí vyhadzujú potraviny dvakrát častejšie než starší ľudia

Sociológovia priblížili, čo je za tým.

Ilustračná snímka nakupovania v obchode.
Ilustračná snímka nakupovania v obchode. Foto: STVR

Mladí ľudia najhlasnejšie hovoria o udržateľnosti, no potraviny vyhadzujú dvakrát častejšie než starší ľudia. Ukázal to prieskum agentúry Ipsos. Podľa sociológov za to môže rýchly životný štýl a obmedzené skúsenosti s vedením domácnosti. Staršie generácie majú naopak silnejšie zakorenené hodnoty šetrnosti.

Najčastejším dôvodom vyhadzovania sú pokazené potraviny, ktoré sa hromadia zo zle naplánovaných nákupov či príliš veľkých nákupov. Druhým najčastejším dôvodom vyhadzovania sú potraviny po dátume spotreby.

Plytvaniu potravinami sa v reportáži v Správach venovala redaktorka STVR Barbora Žiačiková:

Zdroj: STVR

Sociológ Jakub Šajan hovorí, že na jednej strane mladá generácia tvrdí, že je generáciou, ktorá sa o planétu najviac stará, no na druhej plytvaním potravinami planétu ničí.

„Sú udržateľní, je to značne áno, vidíme to na dátach, že častejšie nakupujú v secondhandoch, snažia sa recyklovať a ide im to. Ale potraviny sú vec, ktorú ešte nedotiahli tam, kde staršie generácie alebo možno generácie pred nimi,“ zhodnotil sociológ.

Dôvod, prečo mladí ľudia vyhadzujú viac, sa dá vysvetliť kombináciou životného štýlu, skúseností a hodnôt.

„Prichádzajú na nákup nepripravení, nemajú vypracovaný nejaký nákupný zoznam, nevedia, čo majú doma v špajzi, čomu končí dátum spotreby alebo minimálnej trvanlivosti. Ďalší problém v domácnosti nastáva, keď potraviny skladujeme nesprávne,“ upozornila riaditeľka Platformy potravinovej pomoci Slovensko Alexandra Kolarik.

Pomôcť môže aplikácia

Plytvanie jedlom pomáha obmedziť napríklad aplikácia Munch. Redistribuuje nadbytočné, no stále kvalitné potraviny ešte pred uplynutím dátumu spotreby.

„Takýmto spôsobom prepájame reštaurácie, pekárne, cukrárne, hotely, obchody a ďalšie prevádzky s používateľmi, ktorí hľadajú cenovo výhodné potraviny. Používateľ si ponuku na pár klikov rezervuje a vyzdvihne priamo v prevádzke v dopredu stanovenom čase,“ dodáva manažérka riadenia predaja spoločnosti Munch Adriana Samek.

Vďaka platforme sa v minulom roku podarilo zachrániť viac než 26 ton jedla.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika