Na hlavný obsah

Volkswagen a Stellantis z dôvodu amerických ciel hlásia prvé straty. Slovenské závody zatiaľ ohrozené nie sú

Výpadok môže vykompenzovať kurzarbeit.

automobil Stellantis
Straty hrozia aj automobilke Stellantis. Foto: TASR/AP/David Zalubowski

Americké clá na dovoz automobilov prinášajú prvé problémy. Automobilky Stellantis a Volkswagen, ktoré majú svoje výrobné závody aj na Slovensku, hovoria, že im hrozia miliardové straty. Na pracovné miesta u nás to však zatiaľ vplyv nemá.

Na dovoz automobilov do USA by mali od začiatku augusta platiť clá vo výške 57 percent. K už existujúcemu 27-percentnému clu na autá, ktoré schválili Spojené štáty v apríli, totiž môže pribudnúť aj všeobecné 30-percentné clo na všetky tovary. Napríklad vozidlo, ktoré dnes stojí 50-tisíc dolárov (cca 43-tisíc eur), by tak mohlo narásť na cene o približne 28-tisíc (zhruba 24-tisíc eur).

„Modely, ktoré sú vyvážané z EÚ, sú zväčša drahšími modelmi, kde je cenová citlivosť spotrebiteľov o niečo nižšia. Napriek tomu však predpokladáme, že by aj na Slovensku došlo k výraznejšiemu prepadu produkcie,“ zhodnotil analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák.

Prvé dôsledky ciel podľa britskej verejnoprávnej televízie BBC pocítila automobilka Stellantis, ktorá vyrába aj v Trnave. Za 300 miliónov eur, o ktoré vplyvom amerických ciel prišla, by sa dala napríklad postaviť viac ako polovica novej nemocnice v Prešove.

Škoda na zisku by sa podľa odhadov mohla vyšplhať až na vyše dve miliardy eur, čo je už rozpočet slovenského ministerstva dopravy. Slovenského závodu spomínanej automobilky sa táto strata zatiaľ netýka.

Možným dopadom amerických ciel sa v Správach venoval redaktor Boris Novotňák:

Zdroj: STVR

„Približne 80 percent našej produkcie smeruje na trhy západnej Európy a do USA neexpedujeme. Neočakávame teda žiadny priamy dopad amerických ciel na trnavský závod,“ potvrdil hovorca spoločnosti Stellantis Slovakia Michal Nič.

Dôsledky amerických ciel už pocítil aj nemecký Volkswagen. Ten podľa odhadov už teraz prišiel o vyše miliardu 300 miliónov eur. Automobilka preto dúfa, že sa situácia ohľadom ciel vyrieši.

„Dôsledky amerických ciel na našu automobilku budeme schopní vyhodnotiť až po tom, ako budeme vedieť konkrétne výsledky vyjednávaní,“ uviedol hovorca Volkswagen Group Nicolai Laude.

Pri výpadku pomôže kurzarbeit

Zamestnanci fabrík na Slovensku sa prípadného obmedzovania výroby obávať nemusia. Výpadok výroby, ktorý by mohol byť vo výške desať percent, môže vykompenzovať takzvaný kurzarbeit. To je finančné odškodnenie za skrátenie pracovného času. Ministerstvo hospodárstva ho chce dokonca ešte viac rozšíriť.

„Z tých šiestich mesiacov možných, z 24, vieme veľmi jednoduchým spôsobom prejsť na dvanásť mesiacov, prípadne až 24 mesiacov. Vždy to záleží od toho, či problém bude trvalý,“ povedal prezident Zväzu automobilového priemyslu Alexander Matušek.

Spojené štáty a Európska únia (EÚ) už uvažujú nad kompromisom. Podľa diplomatov by sa z amerických 30 percent mohlo stať len 15 percent. V prípade neúspechu je ale Brusel pripravený zaviesť, rovnako ako hrozí aj Washington, 30-percentné clá na americké tovary.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika