Otvorili ho počas Slovenského štátu, prežil vojnu a dodnes spája Turiec s Horehroním. Čremošniansky železničný tunel je aj po vyše 80 rokoch najdlhší na Slovensku. Okrem histórie a dopravy však jeho cesty vedú, prekvapivo, aj do vodovodných kohútikov.
Tunel Andreja Hlinku, neskôr Eduarda Beneša a dnes Čremošniansky tunel. S dĺžkou 4 679 metrov drží dodnes slovenské prvenstvo. Jeho príbeh začala písať prvá Československá republika, keďže potrebovali podporiť priemysel a armádu.
Ako informoval historik Múzea Slovenského národného povstania v Banskej Bystrici Lukáš Volentier, tunel sa začal stavať v roku 1936.
„Tunely boli razené ešte v období rokov 1938, čiže tesne pred začiatkom druhej svetovej vojny. Ale následne v období Slovenského štátu v roku 1939 Slovenský štát dostaval toto monumentálne dielo, na ktorom je veľké množstvo aj viaduktov, nielen tunelov,“ vysvetlil.
„Je potrebné povedať, že Slovenský štát sa potom pýšil celou výstavbou toho tunela, akoby to staval len Slovenský štát a nezačalo sa stavať v Československu,“ doplnil Volentier.
„Čo mňa fascinuje stále viac a viac, je čas, za ktorý ho postavili. Tunel postavili za štyri roky. Dnes by to asi nebolo možné,“ povedal viceprezident Federácie strojvodcov Slovenska Peter Dubovský.
Pomohol povstalcom v bojoch
Počas vojny bolo sedlo Šturec terčom bombardovania nacistického Nemecka. Čremošniansky tunel dokázal povstalcom v ostrých bojoch výrazne pomôcť.
„Tunel slúžil ako úkryt pre pancierový vlak Štefánik a následne pancierový vlak Hurban. Nakoľko pancierové vlaky boli najmä zraniteľné leteckým prieskumom a následným bombardovaním,“ uviedol Volentier.
Čremošnianskemu železničnému tunelu sa v relácii Aktuálne :24 venoval redaktor Alexander Ernest:
„Následne sa podarilo útokom z tohto Čremošnianskeho tunelu pancierovému vlaku Hurban zatlačiť postupujúcu nemeckú armádu, ktorej cieľom bolo dobytie Banskej Bystrice,“ doplnil historik.
Ku koncu vojny chceli nacisti tunely a koľaje zničiť. K tomu však nedošlo. Poškodené boli viadukty, ktoré po vojne opravili. Okrem svojej dĺžky ponúka tunel viaceré zaujímavosti. Napríklad 86 metrov hlbokú a 4,5 metra širokú vetraciu šachtu, ktorá ventilátormi vysáva z tunela výpary.
„Obsluhuje sa to diaľkovo zo železničnej stanice Čremošné, kde výpravca má prevádzkový poriadok. Samozrejme, že to má svoj účel, lebo rušeň je dosť veľký stroj a splodín tam je pomerne veľa a keďže je to vrcholový tunel, všetky tie splodiny by sa v hornej časti zdržiavali, tak práve preto sa to odvetráva,“ vysvetlil vedúci tunelového obvodu Banská Bystrica Miroslav Bosík.
„V čase, keď sa v podstate používali parné lokomotívy, pary v tých tuneloch bolo omnoho viac. Slúžilo to najmä na to, aby rušňovodič s parnou lokomotívou dokázal vidieť v tom priestore, nebodaj, ak by tam bol nejaký človek. V minulosti sa často stávalo, že keď ľudia nemali peniaze na vlak, tak prebehli cez ten tunel,“ povedal Volentier.
Zásobuje vodou Banskú Bystricu
Čremošniansky tunel slúži okrem dopravy aj ako zdroj pitnej vody pre Banskú Bystricu a okolie. Už pri razení bol odtok vody miestami až 800 litrov za sekundu. Inžinieri to využili a vznikla zásobáreň pitnej vody pre okolie Banskej Bystrice.
„Zhruba každých 20 metrov sa zo stien tunela zbierajú jarčeky do stredného potrubia, ktoré privádzajú malé prúdy vody a na konci, vtedy – v roku 93, čo som mal informáciu – bol prietok 200 litrov za sekundu,“ informoval Dubovský.
„Mnoho Banskobystričanov, ale aj obyvateľov napríklad Zvolena, ktorí sú napojení na Horehronský vodovod, túto vodu pijú,“ uviedol historik Volentier.
Trať obľubujú aj rušňovodiči
Traťou dodnes pravidelne premávajú vlaky zo Zvolena smerom do Vrútok. Okrem Čremošnianskeho je na trati ďalších 21 tunelov. Celý úsek tak tvorí jedinečnú scenériu. Jazda popod Šturec je tak zážitkom aj pre rušňovodičov.
„Touto trasou jazdím už približne deväť rokov a musím povedať, že ma to skutočne stále baví. Je to naozaj krásna trať, ten najdlhší tunel je zaujímavý a krásny, je to fascinujúce, čo dokázali postaviť,“ povedal o tuneli rušňovodič Dominik Kollár.
„Možno čakáte, že poviem, že je to pre nás nejaké iné, ale ako rušňovodič sa snažím vždy cestujúcich dopraviť z bodu A do bodu B,“ dodal rušňovodič.
Železničnou traťou popod Šturec prejde denne 18 rýchlikov. V lete sa cez tunajšie tunely môžete previesť aj zážitkovými historickými vlakmi z Banskej Bystrice.