Turínske plátno bolo po stáročia považované za látku, do ktorej bolo podľa židovských zvyklostí zavinuté mŕtve Ježišovo telo. Nová štúdia však túto teóriu popiera – 3D simulácia totiž naznačuje, že odtlačok na plachte nevznikol pri kontakte s telom, ale priložením na sochu.
Na plátne sa nachádzajú odtlačky, pričom mnohí sú presvedčení, že vznikli pri zabalení tela Ježiša Krista po jeho ukrižovaní. Štúdia brazílskeho dizajnéra a experta na grafiku Cicera Moraesa tieto tvrdenia spochybnila. Dizajnér využil 3D modelovanie na vytvorenie simulácie, ktorá ukazuje, ako by sa plátno odtlačilo na ľudskom tele.
„Keď výsledok porovnal s turínskym plátnom, odhalil zásadné rozdiely. Kým v simulácii sa tvar ľudského tela výrazne zdeformoval, na slávnej relikvii boli línie omnoho presnejšie,“ vysvetlila spolupracovníčka STVR Katarína Antenozio.
Odborník dospel k záveru, že odtlačky na turínskom plátne mohli vzniknúť odtlačením sochárskeho diela. Aj keď teóriu otvorene nepopiera, predpokladá, že ide o výrobok umelca z trinásteho až štrnásteho storočia.
Cirkev je skeptická
Nejde o prvú štúdiu, ktorá pravosť turínskeho plátna popiera. Napokon ide o jeden z najzáhadnejších a najskúmanejších predmetov v ľudských dejinách. Turínsky arcibiskup kardinál Roberto Repole, ktorý je zároveň pápežským správcom turínskeho plátna, už v minulosti zdôraznil, že o pravosti relikvie musí rozhodnúť veda.
V prípade novej simulácie je skeptický. Podľa neho ide o povrchný experiment, ktorý je už teraz v rozpore s mnohými štúdiami vykonanými v minulosti. Odvoláva sa pritom na skutočnosť, že vedci už skúmali skutočné vzorky turínskeho plátna a viacerí sa na základe chemických a biologických výsledkov prikláňajú k myšlienke, že látka je skutočným Kristovým pohrebným rubášom.
Nový experiment opäť podnietil zvedavosť vedcov, ktorí by chceli analyzovať plátno. Vyzývajú cirkev, aby ho sprístupnila na výskum nezávislým odborníkom.
Plátno je uložené v Katedrále sv. Jána Krstiteľa v Turíne, vidieť ho však nemožno. Skladujú ho v špeciálnej schránke, ktorá ho chráni pred poškodením. „Už dvakrát v histórii totiž takmer zhorelo a viackrát ho opravovali,“ objasnila Antenozio.
O turínskom plátne hovorila v relácii Ranné správy spolupracovníčka Katarína Antenozio: