Nedôsledná práca úradov aj stavebníkov. Hrozivo vyzerajúca dopravná kolízia ukázala riziko. Štáb STVR odhalil, že okružná križovatka v Námestove nezodpovedá normám ani projektu. Problémom je nesprávne prevýšenie. Cestári chybu priznali a križovatku prebudujú.
V januári tohto roka sa prevrátil kamión na križovatke pri vstupe do Námestova. Chýbali centimetre a plne naložené nákladné auto drevoštiepkou mohlo spôsobiť tragédiu. Pred padajúcim návesom stihli deti s učiteľkami odskočiť.
„Po vykonanom dokazovaní sa vec uzavrela ako škodová udalosť,“ priblížila hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Žiline Zuzana Šefčíková.
Po dopravnom incidente sme si miesto pozreli aj my. Už na prvý pohľad je zrejmé, že táto okružná križovatka je odlišná oproti ostatným v regióne.
Okružná križovatka má prstenec okolo stredového ostrovčeka. Je prejazdný, aby sa kamióny ľahšie zmestili do zákruty. Podľa podmienok Slovenskej správy ciest (SSC) musí mať prstenec vyvýšenie od troch do maximálne piatich centimetrov. Napríklad ako na križovatke v Dolnom Kubíne.
Križovatke v Námestove sa v Správach venoval redaktor Erik Vrábel:
Križovatka nespĺňa normy
V Námestove je to inak. Tam je výška prstenca zhruba trinásť centimetrov. Križovatka tak nespĺňa normy cestárov. Vybudovať ju dali ešte pred zhruba desiatimi rokmi. Naprojektovali ju správne.
„Prstenec okružnej križovatky bol naprojektovaný v zmysle Slovenských technických noriem, a to vo výške 30 milimetrov od vozovky,“ uviedla vedúca odboru cestnej dopravy a pozemných komunikácií Okresného úradu Žilina Zuzana Polkorábová.
„Je zrejmé, že zhotoviteľ diela pri stavbe prstenca kruhového objazdu nedodržal projektovú dokumentáciu a naprojektované parametre,“ skonštatovala hovorkyňa SSC Jana Lukáčová.
Jedna z firiem, ktoré križovatku budovali, už neexistuje a druhá sa bráni. Tvrdí, že stavali podľa projektu.
„Veľmi dôležité je, aby aj ten objednávateľ stavbu skontroloval sám alebo pomocou stavebného dozoru, prevzal a skolaudoval. Ak niektorý článok zlyhá, čo sa stáva často, tak potom nastáva problém,“ uviedol dopravný expert Ľubomír Palčák.
Okresný úrad stavbu skolaudoval. A to na základe prehlásenia stavebného dozoru, že križovatka je v poriadku. Chybu si nikto nevšimol. „Potom sa musí ale definovať, kto spravil chybu, a ten musí niesť za to zodpovednosť,“ dodal Palčák.
Znížia povolenú rýchlosť
SSC nám priznala, že križovatku prevzala s nekorektnými parametrami. „Zamestnanec, ktorý bol zodpovedný za stavbu a ktorý stavbu aj preberal, už v tejto organizácii nepracuje. SSC vykoná úpravy kruhového objazdu tak, aby zodpovedali projektovej dokumentácii a aj aktuálne platným technickým podmienkam,“ vysvetlila Jana Lukáčová.
„Na základe zvýšenia bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky bolo na všetkých vetvách uvedenej križovatky navrhnuté správcovi komunikácie osadiť dopravné značenie s obmedzením maximálnej povolenej rýchlosti,“ uviedla Zuzana Šefčíková. Po novom tak povolenú rýchlosť znížia na tridsiatku.