Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v spolupráci s Ukrajinskými železnicami (UZ) spustí od piatka (12. 9.) priame vlakové spojenie z Bratislavy do Užhorodu bez potreby prestupu. Umožnil to nový 22-kilometrový úsek trate so štandardným európskym rozchodom medzi stanicami Čop a Užhorod. Informovali o tom z odboru komunikácie ZSSK.
V stanici Čop naďalej zostáva možnosť prestupu na/z prípojného nočného vlaku ukrajinského dopravcu do/z Kyjeva.
Podľa ZSSK ide o prvý funkčný príklad postupnej prestavby strategických úsekov ukrajinských železníc na európsky rozchod, financovanej aj z prostriedkov Európskej únie. Napojenie Užhorodu umožní priamu prevádzku vlakov medzi EÚ a západnou Ukrajinou bez nutnosti prestupu v Čope.
„Spojenie na Ukrajinu tvorí dôležitý podiel medzinárodnej prepravy a medziročne si medzi cestujúcimi drží svoju obľubu. Rozšírenie spojenia do Užhorodu je logickým krokom po spustení novej trate Čop – Užhorod. Ide o historickú príležitosť, ako priblížiť Slovensko a Európsku úniu obyvateľom Zakarpatskej oblasti,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Projekt podporil aj Zelenskyj
Na slávnostnom otvorení trate sa zúčastnili zástupcovia ZSSK, Ministerstva komunitného a územného rozvoja Ukrajiny, Ukrajinských železníc, Európskej komisie, Európskej investičnej banky, ako aj predstavitelia železníc z Poľska a Maďarska. Význam projektu podporil aj prezident Ukrajiny Volodymyr Zelenskyj.
Nové spojenie využíva dva priame vozne na vlaku Ex 617 Tatran z Bratislavy, ktoré sa v Košiciach pripoja na medzištátny rýchlik R 964 Zakarpatia smerujúci cez Čop do Užhorodu.
V opačnom smere sa vozne z R 961 Zakarpatia v Košiciach pripájajú na vlak Ex 618 Tatran do Bratislavy. Všetky medzinárodné spoje budú povinne miestenkové.
ZSSK uviedla, že za prvých sedem mesiacov roku 2025 prepravila na linkách na Ukrajinu približne 65-tisíc cestujúcich. Spojenie s prestupom v Čope na ukrajinský nočný vlak do Kyjeva využilo 30-tisíc cestujúcich. Toto spojenie aj naďalej zachovajú.