V nedeľu (31. 8.) si cestujúci v Česku po prvý raz vyskúšali jazdu na tamojšej železnici rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu (km/h). Z Prahy do Českých Budějovic prišlo takzvané Pendolino za plánovaných 95 minút. Ranný spoj v smere do hlavného mesta bude ešte o päť minút rýchlejší. České dráhy naposledy zrýchľovali svoje vlaky pred 25 rokmi, vtedy to bolo nad 160 km/h.
V nedeľu večer vyrazilo na juh Čiech prvé Pendolino. Vďaka modernizácii tratí môže vysokorýchlostný vlak jazdiť nad 160 km/h. V úsekoch Votice – Sudoměřice u Tábora a Doubí u Tábora – Soběslav pôjde niekoľko desiatok sekúnd až jednotky minút aj najvyššou možnou rýchlosťou.
Ako vyzerá modernizácia českých železníc, priblížila v relácii Rádiožurnál redaktorka STVR Kristína Chrenková:
Umožňuje mu to technológia, ktorá sa nazýva „aktívne naklápanie vozňovej skrine“, vďaka ktorej môže Pendolino prechádzať oblúky vyššou rýchlosťou než klasické vlaky.
„Veľmi sa ušetrí cestovný čas, je to až jedenásť minút. To znamená napríklad z Českých Budějovic do Prahy sa po prvýkrát dostávame na magickú hranicu 90 minút,“ vysvetlil pre českú televíziu hovorca Českých dráh Filip Medelský.
Cestou naspäť však bude časová úspora menšia, lebo vlak zastavuje ešte na jednej zastávke. České dráhy vlastnia aj rýchlejšie vlaky, tie dosahujú až rýchlosť 230 km/h.
Kvôli stavu železničnej infraštruktúry je však ich rýchlosť obmedzená. To sa však môže zmeniť. Vďaka modernizácii, ktorú vláda schválila v roku 2018, sa v Českej republike pripravuje na rýchlejšiu prevádzku niekoľko stoviek kilometrov tratí.