Na hlavný obsah

Spoplatnenie ťažby podnikateľov prekvapilo. Varujú, že môže zlikvidovať ťažbárov a predražiť nehnuteľnosti aj diaľnice

So zväzmi či producentmi novú daň nikto nekonzultoval.

Na ilustračnej snímke bager na stavenisku.
Ilustračná snímka. Foto: Unsplash

Súčasťou konsolidačného balíčka má byť aj úhrada z primárnych materiálov, teda spoplatnenie ťažby kameňa, štrku, piesku a štrkopiesku.

Zväz podnikateľov aj producenti materiálu hovoria, že s nimi novú daň nikto nekonzultoval. Producenti podľa nich zvýšia ceny o nový poplatok, a tým sa stavebné úkony na Slovensku len predražia.

Podobná daň existuje podľa ministra financií Ladislava Kamenického (Smer-SD) napríklad v Česku, Dánsku, Taliansku či Chorvátsku. Opatrenie má priniesť do štátneho rozpočtu 24 miliónov eur.

Nejasnému konsolidačnému balíčku sa v relácii Rádiožurnál venoval redaktor STVR Matěj Stošek:

„Štrky sa mnohokrát vyvážajú do zahraničia, lebo tam si nechcú devastovať svoje povrchy, takže títo, ktorí to robia, na tom zarábajú nemalé peniaze, tak chceme od nich 1,35 eura za tonu materiálu,“ vyhlásil Kamenický.

Podľa zväzov a producentov materiálov môže krok vlády zlikvidovať viacerých ťažbárov. Prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik hovorí, že je zo zavedenia úhrady prekvapený. Poplatok podľa neho predstavuje asi sedem percent z ceny tony suroviny v súčasnosti.

„Už v zmysle nariadenia vlády č. 50 z roku 2002 bude ťažba nerastných surovín vrátane štrkopiesku spoplatnená. V prípade štrkopieskov spoplatnená sadzbou 0,5 percenta, ktorý sa odvádza do envirofondu. Takže toto mi príde ako daň z dane a možno nesystémový krok,“ reagoval Kováčik.

Slovenské združenie výrobcov kameniva tvrdí, že organizácia ani jej členovia neboli vládou oslovení a žiadajú odbornú diskusiu. Nie je podľa nich ani jasné, ktorých surovín sa bude poplatok dotýkať, keďže pojem kameň sa v banskej terminológii nepoužíva.

Daň bude podľa výrobcov premietnutá do konečných cien pre spotrebiteľov. Ešte drahšie tak môžu byť napríklad nehnuteľnosti, predražiť sa môže aj výstavba diaľnic, železníc či kanalizácií.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika