Na hlavný obsah

Na bilbordoch, internete či športových podujatiach: Podľa odborníkov máme priveľa reklám na hazard, má sa to zmeniť

Mestá a obce môžu regulovať reklamu na svojom území.

Ilustračná snímka hracieho automatu.
Ilustračná snímka hracieho automatu. Foto: Unsplash

Novela zákona o hazardných hrách otvorila diskusiu aj o propagácii hazardu. Podľa niektorých odborníkov máme priveľa reklám, ktoré môžu negatívne vplývať na rizikové skupiny ľudí – gamblerov a deti. Navyše, kompetentný úrad nemôže kontrolovať dodržiavanie pravidiel ochrany spotrebiteľa pri propagácii online hazardu či stávkovania. Čoskoro sa to má zmeniť.

Nielen na bilbordoch, ale aj na internete či na športových podujatiach. Propagáciu hazardu podvedome vnímame každý deň.

„Máme veľmi, veľmi rozsiahlu reklamu. To je vyslovene vec, ktorá potom stimuluje k tomu, že hrajú mnohí, ktorí by inak nehrali,“ povedal psychiater a odborník na závislosti Ľubomír Okruhlica.

Mestá a obce môžu regulovať reklamu na svojom území prostredníctvom všeobecne záväzného nariadenia.

„Treba však ale povedať, že mestá nehovoria o tom, o čom tá reklama môže byť, na to máme iný orgán. My hovoríme len, že ako husto a kde môžu byť reklamné plochy,“ uviedol primátor Nitry Marek Hatas.

Reklame na hazard sa v Rádiožurnále Rádia Slovensko venovala redaktorka Katarína Borovská:

O obsahu rozhoduje zadávateľ

O obsahu reklamy rozhoduje zadávateľ, pri hazarde v kasínach a herniach mu podmienky určuje zákon. V online priestore, pri stávkovaní či lotériách, pravidlá sumarizuje takzvaný kódex zodpovednej reklamy, ten je však dobrovoľný, a tak kým reklama na tabakové výrobky a alkohol je výrazne obmedzená, propagácia hazardu je voľnejšia.

Podľa riaditeľa Inštitútu pre reguláciu hazardných hier Dávida Lenčéša je dôvodom výskyt závislosti. „Podľa oficiálnych štatistík ako populačná vzorka v podstate spadá do rizikového hrania a ktoré následne môže prerásť až do patologického, zhruba 3,5 percenta populácie. V prípade týchto, ako je alkohol a tabak, je tá prevalencia, rizikovosť oveľa vyššia. Tam sa to hýbe na úrovni okolo 20 percent,“ zhodnotil Lenčéš.

Dáta však môžu byť skreslené, lekári neraz upozorňujú na prepojenie medzi chorobným hraním a závislosťou od alkoholu alebo drog. Podľa odborníka na reklamu Róberta Slováka je však propagácia najmä o peniazoch.

„Nemá hazard žiaden spoločenský prínos okrem toho, že tí, ktorí ho prevádzkujú, na tom zarábajú, čiže je to iba o tých ekonomických záujmoch.“

Prísnejších pravidiel sa dočkáme na budúci rok. Od januára bude môcť úrad pre reguláciu hazardných hier kontrolovať a sankcionovať nevhodné reklamy na hazard. Za porušenie zákona o ochrane spotrebiteľa bude môcť udeliť pokutu od 200 do 200-tisíc eur.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál