Železniciam na Slovensku dlhodobo chýba jednotná rádiová komunikácia medzi rušňovodičom a dispečingom. Riešením je podľa odborníkov systém GSM-R, ktorý funguje aj na miestach, kde nie je mobilný signál.
Podľa nich sa posledným haváriám vlakov mohlo predísť práve lepšou komunikáciou. Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) preto avizuje, že dopravcovia dostanú tablety, aby mohli zdieľať polohu vlakov.
Rušňovodiči bežne používajú mobily na spojenie so stanicou či dispečingom – no v tuneloch a v odľahlých úsekoch signál často zlyhá. Riešením je systém GSM-R, špeciálna rádiová sieť pre železnice.
„Dnes to v mnohých prípadoch chýba. Dá sa na to zavesiť ďalšie zariadenia. Napríklad funkcia generálneho stopu, ktorým sa v kritických situáciách môže na diaľku zastaviť vlak,“ uviedol odborník na železnice Jiří Kubáček.
Rádiovej sieti pre komunikáciu rušňovodičov a dispečingu sa v relácii Správy venoval redaktor Jakub Horáček:
Pred mesiacom tento systém spustili na severnom koridore, ktorý pokrýva 330 kilometrov tratí. Na väčšine ostatných však chýba. Minister dopravy avizuje, že prepravcovia dostanú tablety napojené na GSM-R, aby si medzi sebou posielali svoju polohu.
„Budú vidieť tie bodky, že kde sa hýbu. No nás to bude stáť jeden tablet a jednu SIM kartu,“ vysvetlil minister dopravy.
Komunikácia v praxi nefunguje
Po nehode vlakov pri Pezinku sa opäť hovorí o tom, aké dôležité je, aby rušňovodiči a dispečing medzi sebou dobre komunikovali. Podľa odborníka to však v praxi stále nefunguje ideálne.
„Objavil sa taký nešvár, že výpravcovia si povedali, veď rušňovodič je iná firma, čo sa s nimi budem baviť,“ povedal Kubáček.
„Rušňovodič, keby bol upovedomený o tom, že mimoriadne bude predchodený v stanici Pezinok, by sa odtiaľ vôbec nepohol,“ tvrdí viceprezident Federácie strojvodcov SR Peter Dubovský.
Minister hovoril aj o tom, že štátny dopravca sa zameria na pravidelné preškolenie strojvodcov. Ostatné opatrenia ako karta rušňovodiča alebo kamery v kabínach sú podľa Jozefa Ráža finančne dostupné a rýchlo realizovateľné. Rušňovodiči však s nimi nesúhlasia.
„Tá kamera na stanovišti ho môže akurát tak znervózňovať,“ vyjadril sa Dubovský. „Je to gesto, aby sa zalepili oči verejnosti a bude to biznis pre spriatelené firmy,“ vyhlásil Kubáček.
„Máte lepšie riešenie, keď niekto šoféruje vlak, kde sa nachádza tisíc ľudí, ako zabezpečiť, že udržiava pozornosť?“ pýta sa minister Ráž.
Rušňovodiči zdôrazňujú, že by stačilo, keby ich dispečing včas informoval o mimoriadnych situáciách. Základný predpis pritom jasne hovorí, že vzájomná komunikácia je povinnosťou všetkých, ktorí ovplyvňujú bezpečnosť a plynulosť prevádzky.
