Na hlavný obsah

Tínedžeri v Anglicku sa s duševnými problémami obracajú radšej na AI ako na odborníkov, výsledok môže byť tragický

Hlavným dôvodom je dostupnosť.

Dieťa sedí pred počítačom.
Ilustračná snímka. Foto: Unsplash

Namiesto psychológov siahajú po umelej inteligencii. Tínedžeri v Anglicku a Walese, ktorí zažili násilie, sa so svojím duševným zdravím obracajú na AI chatboty. Zdieľajú s nimi svoje traumy, emócie aj zážitky.

Tínedžeri umelú inteligenciu považujú za bezpečnejšiu, prívetivejšiu, ale aj dostupnejšiu. Oporu v nej hľadajú nielen obete, ale aj páchatelia násilia. AI chatboty sa pre mladých stávajú čoraz populárnejšou voľbou v oblasti duševného zdravia. Avšak, situácia môže skončiť tragicky.

V štúdii so vzorkou jedenásťtisíc tínedžerov vo veku 13 až 17 rokov umelú inteligenciu preferovalo až 40 percent. Išlo o tínedžerov, ktorí zažili, boli obeťami alebo svedkami mládežníckeho násilia.

Ako hlavný dôvod uviedli dostupnosť. Zatiaľ čo čakacie doby na psychológov, terapeutov či psychiatrov dosahujú v Spojenom kráľovstve niekedy mesiace až roky, umelá inteligencia je dostupná 24 hodín a sedem dní v týždni.

Mnohí tínedžeri tiež v štúdii tvrdili, že nemajú dobré skúsenosti s terapiou. AI opisovali ako niekoho, kto je vždy na ich strane. Často si však neuvedomujú, že umelá inteligencia takto ľudí nevníma. Človek je pre ňu zákazník. Chce, aby s ňou interagoval čo najdlhšie, a preto mnohokrát dáva súhlasné odpovede.

Ďalšou výhodou AI je podľa tínedžerov súkromie. Chatbot rodičom ani učiteľom nepovie, o čom sa s ním rozprávali. Štúdie sa napríklad zúčastnili chlapci, ktorí boli v gangu, ale báli sa o svojich problémoch hovoriť s terapeutom, aby o tom nepovedali polícii alebo členom gangu.

Môže to skončiť tragicky

Dôsledkom uprednostňovania umelej inteligencie pred skutočnou odbornou terapiou môže byť izolácia, depresia, no v najhoršom prípade to môže skončiť aj tragicky.

Jeden zo svetovo najpopulárnejších chatbotov čelí viacerým súdnym sporom, v ktorých používatelia spáchali samovraždu po tom, ako u chatbota hľadali podporu. Odhady hovoria o tom, že týždenne sa s chatbotom rozpráva približne 1,2 percenta ľudí o svojich samovražedných plánoch.

V tomto sa snažia pomôcť rôzne organizácie, ktoré vysvetľujú, že umelá inteligencia nie je človek a nedokáže vyhodnotiť, či človek skutočne chce ukončiť svoj život, alebo má depresiu. Niektoré firmy prinášajú regulácie. V spolupráci s odborníkmi sa snažia chatboty trénovať, aby dokázali vyhodnotiť, kedy je situácia naozaj vážna a nasmerovali ľudí na profesionálnu pomoc.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet