Už o päť dní sa cez tunel Višňové prevezú prví motoristi. Tí, ktorí na diaľnicu čakali najviac, však zostanú sklamaní. Hoci je zjazd z tunela pri Dubnej Skale smerom na Martin vybudovaný už desať rokov, z bezpečnostných dôvodov ho neotvoria. Obyvatelia Vrútok a priľahlých obcí tak budú aj naďalej využívať cestu popod Strečno.
Pred pár dňami sa začala v regióne šíriť informácia, ktorú obyvatelia Turca nechceli počuť. “Z tunela, ktorý teraz otvoria, sa nebude dať zísť do Vrútok,“ povedal obyvateľ Vrútok Rastislav Čapliar.
Aj Rastislav býva na okraji Vrútok a takmer každý deň cestuje do Žiliny popod Strečno. „Neviem či si z nás robia srandu, či to nevedeli dopredu, či sa to nedalo riešiť pri 30-ročnej stavbe,“ poznamenal obyvateľ obce.
Minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer-SD) zdôrazňuje, že keď pred desiatimi rokmi budovali vrútocký zjazd, platili iné normy ako dnes. “Bezpečnostné normy majú nejaký svoj vývoj, vieme, že dnes je norma, že zjazd môže byť až 500 metrov za tunelom,“ uviedol.
Zjazd do Vrútok je však za tunelom len približne sto metrov. Odbočenie z diaľnice by tak bolo podľa kompetentných nebezpečné.
„Bola tam spravená veľmi zodpovedná evaluácia rizík a určite nebudeme dnes riskovať, že by došlo k nejakým sekundárnym nehodám v tuneli,“ informoval minister dopravy.
Obchádzka cez Martin
Pre obyvateľov Vrútok, ale aj priľahlých obcí, tak zostáva najefektívnejšou cestou zo Žiliny naďalej trasa popod Strečno. Alternatívou je diaľničný zjazd do Martina.
“Máme robiť obchádzku cez Martin, čo je zhruba jedenásť až dvanásť kilometrov navyše. Pri vzdialenosti cesty do Žiliny 20 kilometrov pridať dvanásť kilometrov navyše je nonsens,“ povedal obyvateľ Vrútok.
Tunelu Višňové a zjazdu do Vrútok sa v relácii Správy z regiónov venovala redaktorka Zuzana Lechanová:
Primátor mesta Vrútky Branislav Zacharides po zverejnení informácie kontaktoval Združenie miest a obcí Turca. Spolu zaslali stanovisko Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).
“Aby sa ďalej pokračovalo v hľadaní možností, ako tento pruh sprejazdniť, a to aspoň pre vozidlá do 3,5 tony,“ uviedol primátor.
Počas zimných mesiacov to však podľa kompetentných možné nebude. Otázkou sa budú zaoberať až na jar. „Určite to bez zníženia rýchlosti možno v jednom pruhu nepôjde,“ pripustil minister Ráž.
„Toto je presne to, čo musí následne cestný správny orgán v spolupráci s Policajným zborom vyriešiť, že či vôbec potenciálne riziká, ktoré by to prinášalo, stoja za to, aby tadiaľ autá mohli chodiť,“ uviedol generálny riaditeľ NDS Filip Macháček.
