V Banskej Bystrici sa opäť otvorila téma budúcnosti mestskej hromadnej dopravy. Mesto zvažuje predĺženie zmluvy so súkromným dopravcom, ktorý by mohol obnoviť vozový park z eurofondov. Kým radnica hovorí o miliónových úsporách, časť poslancov a aktivistov upozorňuje na riziká takého rozhodnutia.
Súkromný dopravca prevádzkuje v Banskej Bystrici MHD už takmer 20 rokov. Nie všetci sú s aktuálnym stavom spokojní.
Na budúci rok plánuje dopravca kúpiť nové autobusy aj trolejbusy. Peniaze na ne môže získať z eurofondov, vďaka čomu by podľa primátora samospráva ušetrila.
„Ušetrili by sme dva a pol milióna ročne. Odľahčilo by to mestský rozpočet v priebehu ôsmich rokov. My vieme, že toto obdobie presahuje obdobie nášho zmluvného vzťahu,“ hovorí primátor Banskej Bystrice Ján Nosko.
Budúcnosti MHD v Banskej Bystrici sa v Správach z regiónov venovala redaktorka Martina Jančiarová:
Zmluva s dopravcom sa končí v roku 2030, radnica zvažuje pre obnovu parku jej predĺženie. Občianski aktivisti a niekoľkí poslanci to však kritizujú. Podľa nich je postup netransparentný.
„To, že obnova vozového parku prichádza až v polovici kontraktu, nie je dôvodom na zabetónovanie monopolného dopravcu na ďalšie štyri roky bez súťaže,“ tvrdí občiansky aktivista Matej Bučko.
Podľa prezidenta Zväzu autobusovej dopravy Petra Sádovského nie je predlžovanie zmlúv pri splnených kritériách ničím výnimočným. „Samozrejme, musí to byť patrične odôvodnené. Jedným z dôvodov môže byť napríklad investícia do vozového parku,“ dodáva Sádovský.
Samotné predĺženie zmluvy je aj zo strany dopravcu stále otázne. Vedenie mesta chce o ďalších krokoch s poslancami rokovať v najbližších dňoch.
