Na hlavný obsah

Starý most je v havarijnom stave, nového sa zatiaľ nedočkajú. Seredčania budú odkázaní na osemkilometrovú obchádzku

Starý most museli uzavrieť.

Starý most je v havarijnom stave, nového sa zatiaľ nedočkajú. Seredčania budú odkázaní na osemkilometrovú obchádzku
Seredským mostom počas prevádzky denne prešlo okolo 10-tisíc áut. Foto: STVR

Nový most v Seredi tento rok hotový nebude. Ten starý z roku 1950 je v havarijnom stave a pre autá ho uzavreli takmer pred dvomi rokmi. Kým Slovenská správa ciest (SSC) vyhodnocuje verejnú súťaž na zhotoviteľa, ľudia z jedného konca mesta na druhý stále jazdia po osemkilometrovej obchádzke.

Obyvatelia Serede chodia spoza neprejazdného mosta do centra mesta na nákupy, do školy aj k lekárovi. Z opačného smeru najmä do práce. Okrem obchádzky cez rýchlostnú cestu im prekáža, že na moste nevidia nikoho pracovať.

Problémom s výstavbou nového mosta v Seredi sa v reportáži v Správach z regiónov venoval redaktor Miroslav Lyko:

„Obidve dcéry pracujú v Trnave – takisto musia obchádzať. Keď chodím na cintorín, tak musím robiť 17 kilometrov, namiesto toho, aby som prebehol cez most,“ priblížil jeden zo Seredčanov.

„Najväčšia časť sa vyjadrila, že predpokladajú navýšenie nákladov na dopravu v cene okolo 50 euro mesačne,“ informoval primátor mesta Ondrej Kurbel.

Seredským mostom počas prevádzky denne prešlo okolo 10-tisíc áut. Od roku 2019 z neho vylúčili nákladnú dopravu. Keďže hrozilo jeho samozrútenie, statik ho 11. mája 2023 uzavrel úplne pre všetkých. Na most pustili chodcov a cyklistov až po jeho podopretí. Štyri mesiace pod ním nejazdili ani vlaky.

Kedy postavia nový most?

SSC dá nebezpečný starý most zbúrať a postaví nový. Zhotoviteľa ešte nepozná. „Verejné obstarávanie zhotoviteľa nového mostu prebieha a je v štádiu hodnotenia ponúk. Predpokladaná hodnota zákazky je 9 630 319 eur bez DPH,“ uviedla hovorkyňa správy ciest Jana Lukáčová.

Víťaz súťaže bude mať na stavbu jeden rok a tak je jasné, že nový most v Seredi tento rok hotový nebude. „Prvá fáza je najprv vybudovanie dočasnej lávky, potom sa bude búrať most, až následne bude výstavba nového mosta,“ pokračoval primátor Serede Kurbel.

„Mosty, čo sa dnes stavajú z betónu, by reálne nemali mať problém dosiahnuť životnosť nejakých sto rokov. Staré mosty sa stavali podľa starých noriem. To nás teraz dobehlo,“ dodal Peter Paulík z Katedry betónových konštrukcií a mostov STU Bratislava.

Ministerstvo financií upozorňuje, že z takmer dvetisíc mostov na cestách I. triedy je nevyhovujúcich viac ako 860. V havarijnom stave je 29 z nich.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika